چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

گام هایی برای سلامت پس از زایمان


گام هایی برای سلامت پس از زایمان
بازگرداندن بدن به حالت اولیه پس از دوران بارداری برای بسیاری از مادران امری دشوار است. هرچند گفته می شود عمل سزارین مدت این بازگشت را افزایش می دهد، اما بسیاری از زنانی که زایمان طبیعی داشته اند نیز مدت طولانی را برای این بازگشت گزارش کرده اند.
این در حالی است که پس از زایمان بسیاری ازمادران در حال تطبیق شیوه زندگی خود با شرایط جدید هستند و فرصت چندانی برای توجه به سلامت خود ندارند.
● برنامه ریزی
آغاز برنامه ریزی برای فیزیک بدن از همان دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. زنان باردار باید برنامه غذایی خاصی را در نظر گرفته و نسبت به اجرای آن توجه خاصی داشته باشند. توجه به میزان دریافت کالری، مصرف نکردن بیش از حد کافئین و مصرف سبزیجات به میزان زیاد بسیار مهم است.
● آماده سازی غذا
آماده سازی غذاها برای دو هفته اول پس از تولد نوزاد با اهمیت است. در صورت امکان و داشتن کمک بهتر است غذای مادر به صورت تازه تهیه شود، اما در غیر این صورت باید غذاها را از قبل تهیه کرده و در فریزر قرار داد تا مادر پس از تولد نوزاد از نظر تغذیه با مشکل روبه رو نشود.
● حرکات ورزشی
پس از تولد نوزاد انجام حرکات ورزشی مفید است. مادران باید از همان روزهای اول پس از زایمان پیاده روی کنند. پنج دقیقه پیاده روی در روز مفید است زیرا شدت پیاده روی در این دوران اهمیت ندارد، بلکه تنها نفس پیاده روی و حرکت کردن با اهمیت است.
انجام حرکات کششی در طول روز نیز راه خوبی برای حفظ سلامت فیزیکی مادر است. از جمله حرکات کششی ابتدایی و ساده می توان به ایستادن و قرار دادن زانوها در کنار یکدیگر، کشیدن دست ها به سوی آسمان و در صورت امکان خم شدن به طرفین اشاره کرد.
انجام این حرکات ساده نه تنها برای بهبود بخشیدن به بدن لازم است، بلکه باعث افزایش سطح انرژی در بدن فرد می شود. استراحت مادر پس از تولد نوزاد در حفظ سلامت روحی و جسمی او بسیار مؤثر است.
مادر باید حداقل ۱۵ دقیقه در روز را تنهایی به انجام امور مورد علاقه اش بپردازد. رعایت این مسئله خصوصاً در ماه اول پس از زایمان بسیار ضروری است.
بازگشت به روال اولیه و انجام امور روزمره زندگی پس از گذشت چند هفته از زایمان و بهبود نسبی مادر می تواند در بازگشت اندام او به حالت اولیه مؤثر باشد. حرکت دادن بدن هنگام پختن غذا، آبیاری گیاهان و ‎.‎.‎. در سرعت بخشیدن به بهبودی و سلامت مادر نقش بسزایی دارد.

[زینب سادات محسنی]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید