جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رفیقانه


رفیقانه
آداب زندگی یعنی آداب اجتماعی و زندگی در کنار دیگران.ممکن است این دیگران حوصله تان را سر برند و یا کلک زن باشند ولی دیگران، دیگران هستند، چه بسا بارها هم به کمک تان آمده باشند و از همه این ها گذشته آن ها هم شما را بار ها تحمل کرده اند این تصور اشتباهی است که فکر کنیم دیگران یعنی اغلب آن هایی که با آن ها سر و کار داریم، یک جای کارشان لنگ می زند! این حس بدبینی را باید از خودمان دور کنیم وقتی اگر فردی را با ویژگی های زشت و بدی می شناسیم، ولی لازم نیست، یعنی مودبانه و رفیقانه و انسانی نیست که او را به خاطر ویژگی های بدی که دارد محل نگذاریم و به او توجه نداشته باشیم بلکه درستش این است که با رفتارمان و به طور کاملا نامحسوس و غیر عمدی، به طرف حالی کنیم که اشتباهش کجاست! و اگر این کار اشتباهش را ادامه دهد به زودی تنها خواهد شد.
مسلما هیچ یک از ما دوست نداریم با یک جنایتکار یا یک دزد سابقه دار یا حتی یک متکدی کنار خیابان ابراز تمایل برای دوستی و رفاقت داشته باشیم! پس اخلاق های زشت و بد هر چند به اندازه یک دزد یا جنایتکار بودن: کراهت ندارد اما به هر حال اخلاق زشت همیشه زشت است و باید تغییر کند به زیبایی و خوبی! و تنها در این صورت است که تمایل دیگران به دوستی و معاشرت با ما افزایش می یابد! البته این به این معنی نیست که آدم های خوب با اخلاق های شایسته همیشه دور و برشان شلوغ پلوغ و پر از دوستان مختلف جدید و قدیمی است! بلکه بر عکس این مورد هم ممکن است پیش بیاید یعنی ممکن است کسی باشد که اخلاق خوب و زیبا و پسندیده، اما پنهانی داشته باشد یا مثلا اهل رفیق بازی و اهل همراهی با جمع دوستانه نباشد! حتی ممکن است و زیاد هم پیش می آید که افراد بیشتر طرف دار تنهایی و خلوت خودشان باشند تا یک جمع دوستانه!
پس لازم نیست و اصلا درست نیست که افراد دارای اخلاق های مثبت را به خاطر این که دوست ندارند خلوت شان را به هم بزنند نکوهش کنیم!
رعایت اخلاق های مثبت برای داشتن زندگی اجتماعی سالم حیاتی است حتی اگر به دست آوردن شان سال ها تمرین لازم داشته باشد.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید