پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ایمن‌سازی در دیابت


ایمن‌سازی در دیابت
در بیماران دیابتی سالمند و یا مبتلا به بیماری‌های مزمن، آنفلوآنزا و پنومونی، بیماری‌های عفونی قابل پیشگیری و شایعی هستند که با مرگ و میر و موربیدیته بالایی همراه‌اند. مطالعات مشاهده‌ای بر روی بیماران مبتلا به برخی ناخوشی‌های مزمن از جمله دیابت نشان می‌دهند که آنفلوآنزا و پنومونی پنوموکوکی، با افزایش موارد بستری شدن در بیمارستان برای آنفلوآنزا و عوارض آن همراه‌اند. ممکن است در دیابتی‌ها خطر باکتریمی ناشی از عفونت پنوموکوکی بیشتر باشد و گزارش شده که در این بیماران خطر باکتریمی بیمارستانی (که مرگ و میر آن به ۵۰ می‌رسد) بالاست...
بنابراین برای تمام بیماران دیابتی با سن حداقل ۶ ماه سالانه واکسن آنفلوآنزا و نیز برای بزرگسالان دیابتی حداقل یک بار در طول عمر واکسن پنوموکوک تجویز کنید. برای افراد ۶۵ سال به بالا که قبلا پیش از سن ۶۵ سالگی واکسن پنوموکوک را زده‌اند، در صورتی که واکسن بیش از ۵ سال قبل زده شده باشد، یک بار تجویز مجدد واکسن توصیه می‌شود. دیگر اندیکاسیون‌های تجویز مجدد واکسن پنوموکوک عبارت‌اند از نشانگان نفروتیک، بیماری‌های مزمن کلیه و دیگر وضعیت‌های بی‌کفایتی ایمنی (برای مثال پس از پیوند).
واکسن‌های بی‌خطر و موثری موجودند که می‌توانند خطر عوارض جدی ناشی از این بیماری‌ها را بسیار کاهش دهند. شواهد کافی دال بر این وجود دارد که در دیابتی‌ها پاسخ سرولوژیک و بالینی به این واکسیناسیون‌ها مناسب است.
منبع : سلامتیران


همچنین مشاهده کنید