سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با لیگ برتر فوتبال ایران


آشنایی با لیگ برتر فوتبال ایران
لیگ برتر فوتبال ایران مهم‌ترین رویداد سالانه عرصه فوتبال است که با شرکت ۱۸ تیم برگزار می‌شود.
تا به حال تیم‌های پرسپولیس، سپاهان، پاس، فولاد خوزستان و استقلال در دوره‌های ‌ پیشین این رقابت‌ها به قهرمانی رسیده‌اند.
تیم‌های فوتبال برای این که در لیگ برتر فوتبال ایران بازی کنند باید ابتدا در لیگ دسته دو و لیگ‌آزادگان بازی ‌کنند. تیم‌های برتر جام آزادگان که در درگروه برگزار می‌شود اجازه حضور در لیگ‌برتر را دارند.
● تاریخچه لیگ‌برتر
لیگ‌برتر با شیوه فعلی برگزاری از سال ۱۳۷۹ شروع شد. اما فوتبال باشگاهی در ایران پیش از آن تاریخ مفصلی دارد. پیش از دهه پنجاه تیم‌ها در مسابقاتی که در سطح شهرها برگزار می‌شد شرکت می‌کردند. در تهران هم مسابقات باشگاهیی برگزار می‌شد در آن تیم‌هایی همچون پرسپولیس، تاج (استقلال)، پاس، شاهین و دارایی به قهرمانی رسیدند.
پس از آن، در سال ۱۳۵۳ (۱۹۷۳) اولین مسابقات سراسری ایران با نام تخت‌جمشید برگزار شد. در این مسابقات تیم‌هایی از سراسر کشور حضور داشتند اما باز هم این تیم‌های تهرانی بودند که بیشترین قهرمانی‌ها را در این مسابقات کسب کردند.
با شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق، فوتبال در کشور تحت تاثیر جنگ قرار داشت و چندین جام همچون قدس و هفده شهریور در کشور برگزار شد. تا این که در سال ۱۳۷۰ لیگ سراسری کشور با نام جام آزادگان برگزار شد. پرافتخارترین تیم‌های سال‌های اول برگزاری این جام استقلال تهران و پاس بودند. این دو باشگاه در همین سال‌ها در جام ‌باشگاه‌های آسیا هم قهرمان شدند. چند سال پس از شروع جام آزادگان، قهرمانی میان دو تیم پرسپولیس و استقلال دست به دست می‌شد و بازیکنان این دو تیم بدنه اصلی تیم ملی کشور را تشکیل می دادند.
اما بالاخره در سال ۱۳۷۹ لیگ‌برتر ایران با ساختار فعلی راه‌اندازی شد که به آن لیگ‌حرفه‌ای هم گفته می‌شد. این لیگ را می‌توان اولین مسابقات کاملا سراسری و حرفه‌ای ایران دانست چون در میان قهرمانان آن نام تیم‌هایی نظیر فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان مشاهده می‌شود که اولین تیم‌های شهرستانی‌ای هستند که قهرمان مسابقات فوتبال کشور شده‌اند. تیم‌های دیگری نظیر ذوب‌‌آهن و استقلال اهواز هم در این لیگ نتایج بسیار خوبی گرفته‌اند. لیگ برتر ایران در ششمین دوره خود بنا به تصمیم فدراسیون فوتبال به نام خلیج فارس تغییر نام دارد.
● قهرمانان لیگ‌برتر
تا پایان هفتمین دوره رقابت‌های لیگ‌برتر، تیم پرسپولیس تهران با کسب دو عنوان قهرمانی عنوان پرافتخارترین تیم لیگ‌برتر باشگاه‌های کشور را در اختیار دارد این تیم در اولین و هفتمین دوره رقابت‌های لیگ‌برتر عنوان قهرمانی را از آن خود کرده است[پرسپولیس قهرمان هفتمین دوره لیگ‌برتر شد]. پس از این تیم سپاهان اصفهان، پاس، فولاد اهواز، استقلال تهران و سایپای تهران تیم‌هایی هستند که هر کدام یک‌بار عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ‌برتر را به‌دست آورده‌اند.
● قهرمانان لیگ‌برتر باشگاه‌های ایران
▪ فصل ۸۰-۱۳۷۹ پرسپولیس تهران
▪ فصل ۸۱-۱۳۸۰ سپاهان اصفهان
▪ فصل ۸۲-۱۳۸۱ پاس تهران
▪ فصل ۸۴-۱۳۸۳ فولاد اهواز
▪ فصل ۸۵-۱۳۸۴ استقلال تهران
▪ فصل ۸۶-۱۳۸۵ سایپا
▪ فصل ۸۷-۱۳۸۶ پرسپولیس تهران
هر هفته میلیون‌ها نفر اخبار این بازی‌ها را پیگیری می‌کنند و هزاران خبر در مورد آن نوشته می‌شود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید