سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

باقلوا


باقلوا
● مواد لازم برای تهیهٔ خمیر باقلوا:
زردهٔ تخم‌مرغ ۲ عدد
شیر یک استکان
روغن آب‌کرده ۲ قاشق سوپ‌خوری
بکینگ‌پودر ۲/۱ قاشق سوپ‌خوری
آرد به مقداری که خمیر به‌دست نچسبد
روغن اضافی برای میان و روی باقلوا ۱۵۰ گرم
● مواد داخل باقلوا:
بادام یا پستهٔ پودر شده ۵۰۰ گرم
پودر قند ۲۵۰ گرم
هل کوبیده ۱ قاشق چای‌خوری
● مواد لازم برای شربت باقلوا:
شکر ۵۰۰ گرم
آب یک‌ونیم پیمانه
گلاب یک استکان
● طرز تهیهٔ خمیر باقلوا:
شیر، بکینگ‌پودر، روغن و زردهٔ تخم‌مرغ را مخلوط کرده، آرد را کم‌کم به آن اضافه می‌کنیم و به هم می‌زنیم و مالش می‌دهیم تا زمانی‌که خمیر حاصله به‌دست نچسبد.
قسمتی از خمیر را روی میز با وردنه باز می‌کنیم تا به‌صورت یک ورقه لواش نازک در بیاید. ته دیس لبه کوتاه مخصوص فر را کمی چرب کرده و لواش را به دور وردنه پیچیده و در دیس پهن می‌کنیم به‌طوری‌که لبهٔ خمیر ۲۳ سانتی‌متر از لبهٔ ظرف بیشتر باشد. این خمیر را می‌توانید ۲ یا ۳ لایه پهن کنید. البته مابین آنها باید چرب شود. روی خمیر مایهٔ وسط باقلوا را ریخته و پهن می‌کنیم و با پشت قاشق روی مواد فشار می‌آوریم و روی این مواد ۴ قاشق سوپ‌خوری روغن آب شده می‌ریزیم. یک لایهٔ خمیر دیگر روی مواد پهن کرده، اضافهٔ آن‌را می‌بریم و لبه‌های خمیر را به خمیر ته دیس وصل می‌کنیم. در صورت تمایل می‌توان به‌جای پودر بادام از پودر پسته و گردو هم مایهٔ وسط باقلوا را تهیه کرد و بعد از لایهٔ بادامی با یک لایهٔ دیگر مایهٔ پسته‌ای یا گردوئی باقلوای چند رنگ تهیه کرد.
با یک کارد تیز باقلوا را به‌صورت لوزی برش داده و بقیهٔ روغن را روی آن می‌دهیم و دیس باقلوا را برای مدت یک‌ربع در طبقهٔ اول فر با حرارت ۳۰۰ درجهٔ فارنهایت قرار می‌دهیم.
بعد از آن برای مدت ۱۵ دقیقه دیس باقلوا را در طبقهٔ بالای فر می‌گذاریم تا روی آن طلائی شود. سپس آن‌را بیرون آورده و می‌گذاریم تا کمی خنک شود. بعد از آن در سه مرحلهٔ یک ساعته شربت را روی باقلوا بدهید و کمی خلال پسته روی باقلوا بپاشید.
باقلوا را دوباره به‌صورت لوزی برش داده و یکی‌یکی از دیس بیرون آورده و در ظرف مورد نظر می‌چینیم و روی آن‌را با محافظ غذا می‌بندیم.
● تهیهٔ بادام سفید شده برای داخل باقلوا
بادام‌ها را داخل آب‌جوش به مدت یک‌ساعت خیس کرده در این زمان پوست آنها به‌راحتی با دست کنده می‌شود. سپس بادام‌های پوست کنده را همراه با قند در آسیاب خانگی می‌سائیم تا پودر بادام یک‌دست و یکنواخت شود.

سمیرا فرید
منبع : نشریه بهکام


همچنین مشاهده کنید