پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دندان درآوردن


دندان درآوردن
کودک معمولاً در سه سال اول زندگی، بیست دندان درمی‌آورد. هر بیست دندان شیری هستند و در هنگام تولد، به‌صورت اولیه در لثه‌ها قرار دارند. ترتیب سنی که طی آن دندان‌ها درمی‌آید، از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. با این حال، معمولاً دندان‌های پیش پائین، نخستین دندان‌هائی هستند که از لثه بیرون می‌زنند. این امر می‌تواند قبل از تولد یا یک سال بعد از تولد اتفاق بیفتد. چهار دندان پیش بالائی و دندان‌های پیش طرفی پائی، معمولاً بعد از آن درمی‌آیند. سپس چهار دندان آسیا در یک سالگی در سمت کنار دهان درمی‌آیند. بعد از آن، چهار دندان نیش درمی‌آیند عاقبت چهار دندان آسیای دوسالگی بیرون می‌زنند.
کودک معمولاً تا سن سه سالگی بیست دندان درمی‌آورد.
● علائم و نشانه‌ها
اغلب دندان درآوردن همراه با آبریزش از دهان، کلافگی، پریدن از خواب در شب، عدم تمایل به خوردن، ناراحتی یا جویدن انگشتان یا اشیاء می‌باشد. آبریزش از دهان و جویدن کاملاً طبیعی هستند. ناراحتی کلی، بیدار شدن و عدم تمایل به خوردن، علل فراوانی دارند و تنها به‌دلیل دندان درآوردن نیستند.
چند روز پیش از اینکه یک دندان بیرون بزند. به لثه بالای خود فشار می‌آورد و در این حالت می‌توان آن را دید و لمس کرد. قبل از اینکه دندان‌های آسیا بیرون بزنند. اغلب یک تاول با خون آبی‌رنگ در کنار دندان به‌وجود می‌آورند.
● مراقبت خانگی
درد دندان درآوردن را می‌توان با مالش لثه کودک با یک شیء سرد کاهش داد. گاز گرفتن لاستیک‌های مخصوص موجب می‌شود که دندان راحت‌تر بیرون بیاید و گاز گرفتن اجسام سرد (مانند لاستیک‌های سرد) لثه را بی‌حس می‌کند و درد دندان درآوردن را تخفیف می‌دهد. برای تخفیف درد می‌توان از آسپیرین یا استامینوفن نیز استفاده کرد. در طول روز، بازی و سرگرم‌ کردن کودک به او کمک می‌کند تا درد را از یاد ببرد.
● موارد احتیاط
▪ کودکان ظرف سه سال دندان درمی‌آورند. در طول این مدت هر نشانه بیماری را که در کودک دیدید. به حساب دندان درآوردن او نگذارید به دنبال علل دیگر باشید.
▪ تب، سرفه و ترشحات. از جمله علائم دندان درآوردن نیستند.
▪ اسهال و یبوست تنها هنگامی به دندان درآوردن مربوط می‌شوند که در رژیم کودک تغییر زیادی صورت گرفته باشد.
▪ سعی نکنید هنگامی‌که کودک بعد از دندان درآوردن عادت‌های غذائی دیگری پیدا کرده است، او را مجبور به تبعیت از رژیم خاصی کنید.
▪ آبریزش از دهان در اثر دندان درآوردن، موجب ترک خوردن پوست صورت می‌شود. ولی به‌وجود آمدن بثورات، ربطی به دندان درآوردن ندارد. استفاده بیش از حد از پمادها و محلول‌های دندان درآوردن تجارتی که داروهای بی‌حس‌کننده موضعی دارند، موجب کم‌خونی و گم‌ شدن سلول‌های قرمز خون می‌شود.
▪ هیچ‌گاه مستقیماً روی لثه‌ها آسپیرین نگذارید؛ زیرا می‌تواند به لثه آسیب برساند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید