جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۳ توصیه ایمنی بعد از خرید بخاری


۳ توصیه ایمنی بعد از خرید بخاری
بخاری‌های بدون دودکشی که در یکی دوسال اخیر رواج پیدا کرده‌اند، خصوصیات وسوسه‌انگیزی دارند. جای کمی‌ می‌گیرند، کوچک و قابل حمل‌اند ولی معایبی هم دارند. از جمله اینکه هنوز ایمنی آنها ثابت نشده و ممکن است با سوختن آنها گاز مونوکسیدکربن در محیط منتشر شود. سازمان آتش نشانی هم مرتب هشدار می‌دهد که از گذاشتن این بخاری‌ها در فضاهای بسته مانند خانه اجتناب کنید. بهتر است این بخاری‌ها در جاهایی مانند مغازه و فروشگاه استفاده شوند تا باز و بسته شدن مداوم در،جریان اکسیژن را برقرار کند.
اگر بخاری گازی می‌خرید،حتما یک دودکش فلزی ایمن هم لازم دارید. دقت کنید که دودکش‌های پلاستیکی و قابل انعطاف با همه زیبایی و راحتی‌شان، به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیستند و همیشه خطر سوراخ شدنشان و نشتی گاز از آنها وجود دارد. پس دودکش‌های فلزی بهترین گزینه‌اند. بهترین حالت دودکش این است که از داخل دیوار به روی پشت بام برود ولی اگر خانه شما راه مخصوصی برای ردکردن دودکش بخاری ندارد و مجبورید آن را از پنجره روی بام بفرستید، دقت کنید که لوله دودکش حداقل یک متر بالاتر از سطح پشت بام باشد تا گازهای سمی ‌ناشی از سوخت بخاری به داخل اتاق برنگردد.
گاهی خانواده‌ها برای گرم کردن اتاق خواب‌های خانه از بخاری برقی استفاده می‌کنند. این بخاری‌ها محاسنی دارند از جمله اینکه قابل حمل وسبک اند و آلودگی و دود و مونوکسیدکربن تولید نمی‌کنند ولی برق زیادی مصرف می‌کنند و چون جای مشخصی ندارند، ممکن است برای اعضای خانواده به خصوص بچه‌ها در هنگام دویدن و راه رفتن مشکل برخورد و سوختگی ایجاد کنند.
اگر از بخاری برقی استفاده می‌کنید، سعی کنید جای ثابتی برایش تعریف کنید و آن را کنار پنجره نگذارید چون هم موجب هدررفتن انرژی حرارتی از دریچه‌ها می‌شود و هم ممکن است موجب آتش گرفتن پرده شود.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید