جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دستت را می‌گیرم اما مشقت را خودت بنویس


دستت را می‌گیرم اما مشقت را خودت بنویس
والدین می‌توانند در تکامل حس کوشش فرزندان از طریق واگذاری مسوولیت‌های درسی، با شناخت و به کارگیری زمینه‌های ذوقی فرزندشان موثر باشند. این نقش در سازندگی کودک وقتی موثرتر و پربارتر می‌شود که همکاری نزدیک و مکرر با اولیای مدرسه داشته باشند و به صورت یک ارتباط متقابل، مطالبی را در زمینه مسایل آموزشی و درک و دریافت از معلم کسب کنند و معلم هم مطالبی را درباره رفتار و خصوصیات خلقی کودک به دست آورد و با این روش برای رفع مشکلات دانش‌آموز همفکری کنند...
دانش‌آموزان در طول سال‌های تحصیل باید تکالیفی در خانه انجام دهند که موقع انجام این تکالیف دچار مشکلاتی می‌شوند. بعضی از دانش‌آموزان در حل مسایل ریاضی دچار مشکل می‌شوند و برخی دیگر در نوشتن یا رونویسی کند هستند و علاقه‌ای به انجام تکالیف از خود نشان نمی‌دهند یا در حفظ شعرها و مطالب دیگر موفق نیستند.
این دانش‌آموزان در فرصت‌های مناسب پدر یا مادر را به کمک می‌طلبند و از آنان می‌‌خواهند که در حل مسایل به آنان کمک کنند یا برای اینکه با سرعت بیشتری مشق‌های شب را بنویسند مادر یا پدر به آ‌نان دیکته بگویند و والدین هم در این قبیل موارد به فرزندانشان کمک کنند و به عبارت دیگر در عمل در آموزش فرزندانشان مشارکت می‌کنند. این همکاری و مشارکت والدین در آموزش کودکان اگر با روش و اسلوب درستی انجام شود مفید و موثر خواهد بود ولی گاهی اوقات هم ممکن است نتایج نامطلوبی به بار ‌آورد. به عنوان مثال اگر کمک‌های والدین به صورت دایمی باشد کودک به والدین متکی شده و حتی ممکن است احساس مسوولیت نکرده و یا از انجام تکالیف خود بدون کمک والدین عاجز ماند.
● تربیت حس کنجکاوی
والدین باید از طریق تربیت حس کنجکاوی به فرزندانشان فرصت دهند تا درباره بعضی از پدیده‌ها اندیشه کنند و سوالاتی از والدین بکنند. آنها باید با بردباری و حوصله و با بیانی ساده و کودک‌پسند به سوالات کودکان پاسخ دهند تا به آنها این جرأت داده شود که مشکلات خود را بپرسند و هم احساس کنند که به شخصیت آنان احترام گذاشته می‌شود. ما از این طریق آنان را به تفکر و دقت در امور عادت خواهیم داد، از طرف دیگر این پرسش‌ها و پاسخ‌ها موجب می‌شود که فرزندان ما گوش دادن به مطالب جدید را بیاموزند و گوش دادن صحیح در آموزش نقش مهمی دارد و آنان در اثر همین گوش دادن‌ها می‌توانند در کلاس از معلم و یا سایر دانش‌آموزان مطالب تازه یاد بگیرند.
● زنگ مشق
والدین باید مراقبت کنند تا دانش‌آموزان طبق یک برنامه‌ریزی معین ساعاتی از روز را به انجام تکالیف درسی اختصاص دهند. همچنین عواملی که ممکن است موجبات اختلال در انجام تکالیف درسی فرزندان را فراهم کند از محیط خانواده دور نگه دارند.
● اضطراب تکالیف
ممکن است در بسیاری از خانواده‌ها زمان انجام دادن تکالیف هم برای فرزندان و هم اولیا پر از اضطراب و نگرانی باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که انجام دادن تکالیف نه تنها در یادگیری فرزندان موثر است بلکه مهارت‌هایی را که آنها برای موفقیت در مدرسه و زندگی لازم دارند بالا می‌برد. مهارت‌هایی چون سازماندهی امور، حل مشکلات، تمرکز حافظه، تنظیم اهداف و پشتکار در کارها.
● وظیفه دانش‌آموز نه والدین
به کودک تاکید کنید که انجام دادن تکالیف مدرسه وظیفه اوست. شما در کنار او ننشینید و تکالیف را با هم انجام ندهید. فقط زمانی که نیاز واقعی داشت وی را یاری دهید.
● اول صبحانه بعد مشق
از یاد نبرید حذف صبحانه می‌تواند نتایج نامطلوبی بر عملکرد کودکان در انجام تکالیف مدرسه داشته باشد. والدین باید توجه کنند که کاهش کارایی در مدرسه، رغبت نداشتن در انجام تکالیف مدرسه، تمرکز نداشتن و خسته شدن زودهنگام و دریافت نکردن کافی مواد مغذی می‌تواند از جمله عواقب ناگوار مصرف نکردن صبحانه باشد.
ترس می‌تواند به صورت یک احساس خنثی‌کننده و مضر و یا یک ناراحتی مزمن که کودک به سختی از آن آگاهی دارد سلامت جسمی روانی و ذهنی وی را تهدید کند بنابراین والدین باید به محض احساس نگرانی یا ترس نزد کودک در هر زمینه‌ای که باشد آرام و با صمیمت با وی به گفتگو بنشینند و با صرف وقت کافی به حرف‌های وی گوش دهند و سعی کنند تفکر دانش‌آموز را نسبت به موضوع مورد ترس دریابند و سپس در حل مشکل آگاهانه به او کمک کنند و اگر خود قادر به انجام و رفع مشکل نیستند از فرد مطلعی راهنمایی بخواهند و هیچ‌وقت با بی‌توجهی خود نسبت به ترس اولیه از مسایل درسی یا غیر آن امکان مزمن شدن اضطراب و نگرانی را برای وی فراهم نکنند.
● عجله نکن
همچنین والدین از طریق گوش دادن به سوالات کودکان و کمک کردن به آنها در یافتن پاسخ مناسب می‌توانند به گسترش و ایجاد علایق جدید، آنها را یاری کنند. نکته قابل ذکر اینکه والدین باید یادگیری باشتاب را برای کودک منع کرده و در عوض مرور پیوسته و نهایی را که موجب هماهنگ کردن آموخته‌ها می‌شود تشویق کنند. به علاوه نباید آنچه را که کودک نسبت به آن احساس رضایت خاطر می‌کند برهم زد بلکه باید اگر چنین علایقی وجود دارد کمک کرد تا نسبت به سایر موضوعات درسی توجه بیشتری نشان دهد و بهتر است که او را تشویق کنند تا در یک زمان روی یک موضوع خاص سعی بیشتری کرده و نمرات خوبی به دست آورد تا به تدریج با کسب اطلاع به مسایل گوناگون علاقه‌مندی زیادتری حاصل کند.
● ۶ دلیل به تعویق انداختن مشق شب
۱) بی‌انگیزگی
۲) احساس ضعف و ناتوانی
۳) نداشتن نظم در کارها
۴) بیزار بودن از انجام دادن تکالیف
۵) کمال‌گرایی
۶) نافرمانی

اعظم گودرزی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید