جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

خبر خوب: فقط ما قدرت تغییر زندگی‌مان را داریم خبر بد: ما به تنهایی مسوول شرایط زندگی‌مان هستیم


خبر خوب: فقط ما قدرت تغییر زندگی‌مان را داریم خبر بد: ما به تنهایی مسوول شرایط زندگی‌مان هستیم
زندگی ما یک بد اقبالی یا نتیجه کوتاهی‌های پدر و مادر، همسر یا رییسمان نیست. این واقعیت، هم خبری خوب و هم یک خبر بد را در بر دارد. خبر بد این که ما به تنهایی مسوول شرایط زندگی‌مان هستیم. خبر بسیار خوب اینکه ما و فقط ما قدرت تغییر زندگی‌مان را داریم و در هر لحظه می‌توانیم این انتخاب را داشته باشیم که چنین کنیم.
به راستی انجام این کار، بسیار ساده است. اگر می‌خواهیم زندگی‌مان متفاوت باشد، فقط کافی‌ست که انتخاب‌های متفاوتی داشته باشیم. بسیاری از ما بنا بر عادت، راحت‌طلبی، ترس یا تنبلی به همان انتخاب‌های پیشین ادامه می‌دهیم و آنگاه شگفت‌زده می‌شویم که چرا نتایج متفاوتی به دست نمی‌آوریم. در حقیقت، چنان سرگرم تلاش برای گذران زندگی هستیم که حتی نمی‌فهمیم انتخاب‌ها و فعالیت‌هایمان ترجمان امیدها و رویاهای ما نیستند.
ما بیش از حد گرفتار «انجام رساندن» زندگی روزانه هستیم و در نتیجه به آسان‌ترین، عادی‌ترین و هموارترین شیوه یا راه تن در می‌دهیم؛ حتی اگر چنین مسیری ما را به جایی که واقعا نمی‌خواهیم برساند. بسیاری از ما بدون آگاهی و ابزارهایی که برای تغییر مسیر زندگی‌مان نیاز داریم، هر روز را افتان و خیزان و در حد امکان خود به شب می‌رسانیم. سپس وقتی بیدار می‌شویم و درمی‌یابیم که پس از سال‌ها کار کردن در جهت همان اهداف و آرزوها هنوز به جایگاه مورد نظر در زندگی نرسیده‌ایم، یکه می‌خوریم.
بسیاری از ما ارتباط میان انتخاب‌ها، کارها و نتایج حاصل از آنها را نمی‌بینیم. ما به جای پذیرش مسوولیت درباره وضعیت کنونی کارها و روابطمان، در سرزنش دیگران استاد می‌شویم و هنگامی‌که زندگی ما آنچه انتظار داشتیم نشد، وانمود می‌کنیم که هر کمبودی تقصیر دیگران است. شاید حتی به جای نگریستن به انتخاب‌هایی که به درستی ما را به جایگاه امروزمان رسانده‌اند، انگشت سرزنش خود را به سوی دیگران نشانه رویم. ما بدون آوردن آگاهی هشیارانه به انتخاب‌هایمان نمی‌توانیم در جهت بهبود شرایط گام برداریم و فقط به تکرار الگوهای گذشته خود می‌پردازیم.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید