جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

از مصرف غذا خارج از هتل خودداری کنید


از مصرف غذا خارج از هتل خودداری کنید
یکی از مشکلاتی که اغلب حجاج را آزار می‌دهد ابتلای آنها به یبوست است. برای رفع این مشکل توصیه می‌شود زائرین خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها را در کنار خوردن غذاهای مرسوم در وعده‌های غذایی مانند برنج، گوشت و کره مدنظر داشته و خوردن آب فراوان در فاصله بین وعد‌ه‌های غذایی (نه بین غذا) را فراموش نکنند و حتی‌الامکان از خوردن نوشابه خودداری کنند...
اگر حجاج عزیز به دلیل مشکلات گوارشی از جمله نفخ شکم، دارو استفاده می‌کنند، لازم است به اندازه یک ماه دارو به همراه خود داشته باشند. علاوه بر این در ایام تشریق ترتیبی داده شده تا غذاهای طبخ شده بدون گوشت و حتی‌الامکان دارای مواد قابل هضم‌تر و ترجیحا بدون نفخ باشند تا حجاج عزیز مشکلات گوارشی کمتری داشته باشند. در ضمن توصیه می‌شود از خوردن غذاهای چرب و همچنین شیر خودداری کرده و از دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا خودداری کنند. برای پیشگیری از اسهال مسافران توصیه می‌شود از خوردن هرگونه مواد و میوه‌های خارج از چرخه غذایی کاروان‌ها خودداری کنند. به ویژه هیچ‌گونه خوردنی از دست فروش‌ها خریداری نکنند. حتی‌الامکان از خوردن آب از کلمن‌ها و آب‌سردکن‌های عمومی خودداری کنند. پس از رفتن به دست‌شویی و پیش از خوردن غذا، میوه یا سایر خوردنی‌ها دست‌ها را با آب و صابون بشویند. حتی‌الامکان از دست دادن‌های غیرضروری خودداری کنند و در صورت ابتلا از خود درمانی خودداری کرده و به پزشک کاروان مراجعه کنند.
افرادی که رژیم‌های غذایی خاص دارند می‌توانند پزشک و مسوول‌ غذای کاروان را در جریان امر قرار دهند تا حتی‌الامکان غذاهای رژیمی برای آنان آورده شود. در هر حال توصیه می‌شود از مصرف غذاهای خارج از هتل خودداری کنند.با توجه به عدم کنترل صحیح بهداشتی و ازدحام شدید جمعیت توصیه می‌شود هرگز از اغذیه‌فروشی‌ها و به‌ویژه دست‌فروش‌ها غذا تهیه نکنند. غذاهای حجاج محترم ایرانی از آشپزخانه‌های مرکزی که اصول بهداشتی، حرارتی و برودتی را در سطح عالی رعایت می‌کنند، تهیه می‌شود و هیچ دلیلی برای تهیه مواد غذایی خارج از هتل وجود ندارد. توصیه اینجانب به افرادی که از داروهای گوارشی استفاده می‌کنند این است که داروهای مصرفی خود را برای حداقل یک ماه همراه خود داشته باشند و با این حال در صورت وجود مشکل گوارشی به پزشک کاروان مراجعه کنند و پزشک کاروان برحسب مورد می‌تواند بیمار را به بیمارستان‌های هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران که بی‌شک مجهزترین و بهترین بیمارستان در بین همه کشورهای خارجی از عربستان سعودی است اعزام کند.تغییر عادات غذایی می‌تواند برای بعضی افراد به ویژه افراد مسن مشکل‌ساز باشد اما اغلب سعی شده است رژیم غذایی طوری تنظیم شود که حتی‌الامکان تنوع قابل قبولی برای افراد داشته باشد ولی توصیه می‌شود افراد از میوه‌ها و سبزی‌ها در رژیم غذایی استفاده کرده و از خوردن غذاهای چرب و سنگین و نوشابه خودداری کنند.
خاکشیر بهترین، قابل حمل‌ترین و راحتترین چیزی است که زائرین می‌توانند از ایران با خود ببرند. اگر برحسب تجربه حجاج محترم در مسافرت‌های معمولی قبلی دچار مشکلات گوارشی خاصی می‌شوند می‌توانند پیش از تشرف، به پزشک مراجعه کرده و داروهای مربوطه را به همراه داشته باشند.حجاج محترم برای جلوگیری از به‌وجود آمدن مشکلات گوارشی در حین سفر بهتر است از پرخوری خودداری کرده و از خوردن میوه‌ها، سبزی‌ها و سالاد و غذاهای نفاخ پیش از مسافرت و همچنین حین پرواز خودداری کنند و اطمینان داشته باشند هیات پزشکی حج هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به صورت ۲۴ ساعته از ابتدای سفر تا انتهای سفر با آنها خواهد بود.

دکتر محمدرضا رفعتی - فوق‌تخصص گوارش - عضو هیات پزشکی حج
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید