پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل


تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
بالاخره نفهمیدیم کلاه به سر درست است یا سر به کلاه.چندی است تمامی بانک ها، بانگ برآورده اند که دیگر پرداخت قبض آب، برق، تلفن (چه از نوع همراه چه غیر همراه) و ... را به صورت دستی قبول نمی کنیم و باید از طریق تلفنبانک، عابر بانک و خلاصه هر واژه دیگری که پسوند بانک داشته باشد، برای پرداخت قبوض اقدام کنید.در این میان چه بسا پیر مردان و پیر زنانی که در سوز و سرمای پاییزی، شال و کلاه می کنند، از در خانه بیرون می آیند، از خیابان های شلوغ به سختی عبور می کنند تا قبض های آب و برق و ... را به موقع پرداخت کنند تا از قطع زودهنگام آن جلوگیری شود به همین منظور و برای تسریع در امور، بانک خلوتی را انتخاب می کنند، پس از تحمل این همه مشقت، کارمند بانک می گوید: قبض ها را داخل بانک قبول نمی کنیم بروید در شعبه ای که مجهز به خود پرداز است قبض خود را پرداخت کنید یا با تلفن ... تماس بگیرید.
برایم جالب بود سخنانی که بین پیر مرد و کارمند بانک رد و بدل شد به همین دلیل و اقتضای شغل، با شماره ای که گفته شد تماس گرفتم، جواب شنیدم: شماره مورد نظر در شبکه موجود نمی باشد، دوباره امتحان کردم، دوباره و دوباره اما پس از چندین بار تکرار هر شک و تردیدی نسبت به شماره گیری اشتباه از ذهنم دور شد، از دوستی که کارمند بانک بود سوال کردم آیا شماره ... برای پرداخت قبوض صحیح می باشد، او پاسخ منفی داد. تازه فهمیدم که شماره به قولی سرکاری بوده است. جالب تر این جاست پس از این قضیه نیز قبول نکردن قبوض در داخل بانک ها قوت گرفت و بسیاری از مردم گلایه کنان از این موضوع، در پی کسب اطلاعات از چگونگی استفاده از فناوری های نوین بانکی که هر روز بهتر از دیروز می شود، بودند. باز هم نکته جالب تر این که اگر شما به هر دلیلی حدود یک ساعت از وقتتان را در بانکی صرف کنید حتما با یک اشکال در سیستم بانکی مواجه می شوید و اگر این اشکال هنگام پرداخت قبض از خود پرداز باشد، دیگر واویلا ...
در حالی به مردم توصیه می شود از خود پرداز برای پرداخت قبوض بهره گیرند که هنوز زیر ساخت های آن در استان به طور کامل فراهم نشده، از سویی آموزش لازم به مردم برای استفاده از آن نیز ارائه نشده است. از همه بدتر وقتی از یکی از مدیران ارشد بانکی سوال کردیم که پرداخت قبض از طریق خود پرداز منوط به داشتن حساب بانکی و کارت بانک است و ممکن است بعضی افراد از داشتن آن محروم باشند یا سواد استفاده از آن را نداشته باشند، پاسخ شنیدیم که باید حساب بانکی افتتاح کنند و در اطرافشان حتما فرد باسوادی پیدا می شود که به آن ها کمک کند!!
اما در این بین اقدام و خدمات بعضی از بانک ها نیز ستودنی است، برای جلوگیری از وقت و هزینه مردم، به آن ها اطلاع رسانی می شود که می توانند برای پرداخت قبوض به داخل شعبه نیز مراجعه کنند. اما تکلیف مردم در مواجهه با شعبه های بانکی که از کمترین اطلاع رسانی به مردم دریغ می کنند، چیست؟

تکتم علوی
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید