شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۸ آذر: در شهر چه گذشت؟!


۸ آذر: در شهر چه گذشت؟!
شلوغی خیابان‌ها به ویژه در ساعات اولیه صبح و بعد از ظهر و شتاب مسافران برای اینکه هرچه سریع‌تر به مقصد برسند موجب سوء استفاده عده‌ای از مسافر‌برها شده است
تماس‌های تلفنی مردم با ستون در شهر چه خبر حاکی از آن است که برخی مسافربر‌ها برای مقصد‌های یکسان، کرایه متفاوتی دریافت می‌کنند.
برخی از این رانندگان به مسافر‌ها می‌گویند که به جای خیابان از مسیر بزرگراهی آنها را به مقصد می‌رسانند و به همین دلیل کرایه بیشتری دریافت می‌کنند.
به عنوان مثال درحالی که کرایه یک مقصد ۵۰۰ تومان است، در صورتی که راننده از مسیر بزرگراهی مسافران را به مقصد برساند این کرایه به ۷۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند.
البته توجیه مسافربر‌ها این است که از این طریق مسافران زود‌تر به مقصد می‌رسند اما معلوم نیست که چرا باید هزینه این زود‌تر رسیدن از مسافر دریافت شود چون به هر ترتیب انتخاب کوتاه‌ترین مسیر ممکن از وظایف راننده است. البته در صورت کوتاه‌تر شدن مسیر، گردش مالی راننده نیز بیشتر خواهد شد.
● پارک سانتی‌متری
کمبود جای پارک در سطح شهر مشکلی است که روز به روز تشدید می‌شود و به موازات آن راهکار‌های عجیب و غریب رانندگان برای دور زدن این مشکل رنگ و لعاب تازه‌تری می‌گیرد.
گذشته از پارک دوبل و پارک عمود بر سایر خودرو‌ها یا پارک مقابل در پارکینگ‌ها، پارک سانتی‌متری روش تازه‌ای است که توسط برخی رانندگان انجام می‌شود.
در این روش راننده با تلاش فراوان خودروی خود را در فضای بسیار محدودی جا می دهد و با غرور فراوان ناشی از این تردستی ، خودرو را ترک‌می‌کند و به دنبال کار خود می‌رود.
این در حالی است که در برخی موارد بدون اغراق حتی ۱۰ سانتیمتر هم بین سپر این خودرو با خودروی جلویی یا عقبی فاصله نیست و گاهی این خودرو‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند از جای پارک بیرون بیایند.
معطلی زیاد و شکستن سپر خودرو از جمله مشکلاتی است که بر اثر این نوع پارک
به وجود می‌آید و این در حالی است که رانندگان می‌توانند با اندکی توجه به حقوق دیگران و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از بروز این مشکل جلوگیری کنند.البته ظاهراًاین مشکل درسایر کشورها نیز وجود دارد.
● دوقلو‌های غیرهمسان
بی‌دقتی برخی شهروندان باعث شده در شهر باغچه‌هایی به وجود آید که مانند تعدادی از بچه‌ها، دوقلو اما غیر همسان باشند. برای نمونه دو باغچه‌ای را که در عکس مشاهده می‌کنید به جز طنابی که به دور اولی کشیده شده، از هر نظر در شرایط یکسانی قرار دارند.
اما همین طناب ساده باعث شده اولی سرسبز باشد و دومی به بیابان برهوت کوچکی تبدیل شود که هیچ گیاهی روی آن نروید. به هر حال بسیاری از شهروندان عادت دارند ازبین باغچه‌ها عبور کنند و روی گیاهان نیز پا بگذارند.
در همین عکس نیز ۲ نفر مشغول لگد مال کردن باغچه فاقد طناب‌کشی هستند. متاسفانه به نظر می‌رسد تعدادی از شهروندان باور دارند که برای حفظ ظاهر شهر، ایجاد محدودیت بهترین گزینه است حال آنکه طبیعت محصور و در بند به هیچ‌وجه با طبیعت آزادی که حقوقش محترم شمرده می‌شود، قابل مقایسه نیست.
● تیشه‌کاری پیاده‌رو
اگر در سطح شهر جوان مصممی را دیدید که با جدیت و بدون توجه به اطراف، تیشه به دست گرفته و مشغول ‌کنده‌کاری سنگفرش‌های پیاده‌رو است به هیچ‌وجه گمان نکنید فرهاد کوه‌کن از باز شدن کوه‌ها پشیمان شده و سراغ پوست شهر آمده است. جوان یاد شده کارگری است که برای از بین بردن سطوح صیقلی برخی پیاده‌رو‌ها مشغول کار است.
هر سال پیاده‌رو‌های صیقلی شهر تیشه‌کاری می‌شود تا آمار شهروندانی که هنگام بارش برف و یخبندان روی پیاده‌رو سر می‌خورند کمی تا قسمتی کاهش یابد.
شهروندانی که در همسایگی این پیاده‌رو‌های صیقلی زندگی می‌کنند و بیم آن دارند که خود یا فرزندانشان با بارش نخستین برف روی سنگفرش‌ها لیز بخورند، می‌توانند با شماره‌تلفن ۱۳۷ تماس گرفته و مشکل خود را مطرح کنند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید