چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

جیمز بایرون دین


جیمز بایرون دین
جیمز دین یکی از پدیده­های سینماست که خیلی زود از درخشش فروماند و تنها خاطره­اش باقی ماند. شورشی جوان که تا مدت­ها الگوی جوانان بود . جیمز بایرون دین متولد ۱۹۳۱ در ایندیانا آمریکاست . در نه سالگی مادرش را از دست داد و سرپرستی­ او به عمویش که یک مزرعه دار بود سپرده شد . دین از همان دوران تحصیل به بازیگری علاقه خاصی داشت و به همین دلیل در تعدادی از نمایش­های دوران دبیرستان بازی کرد . نخستین نقش حرفه‌ای بازیگری‌اش در سال ۱۹۵۱، در آگهی پپسی کولا بود. پس از آن در یک درام مذهبی تلویزیونی به نام "تپه‌ی شماره‌ی یک" در نقش یکی از حواریون حضرت مسیح ظاهر شد . در اوت همان سال نخستین نقش سینمایی‌اش را در فیلم "سرنیزه‌ها" ایفا نمود که یک خط دیالوگ‌اش را بعدا موقع تدوین حذف کردند . در سال ۱۹۵۲ در آزمون "آکتورز استودیو" شرکت کرد و برای اولین بار در برادوی به روی صحنه رفت ( البته نمایشی که ۳ روز بیش­تر بر روی صحنه نماند! ). در همین سال بود که در چند برنامه­ی تلویزیونی حضور یافت . از این جا به بعد است که مورد توجه مطبوعات قرار گرفت و نیویورک تایمز در سال ۱۹۵۴ در باره­اش نوشت " ستاره‌ی بی‌بند وبار برا ی بازی در شرق بهشت الیا کازان قرارداد امضا کرد". در فیلم "شرق بهشت" (۱۹۵۵) او نقش کالب ف برادر بدی را ایفا کرد که نمی توانست توجه پدر سر سختش را به خود جلب کند . تاثیر گذارتر از نقش کالب؛ خلق شخصیت نوجوانی با ژاکتی قرمز به نام جیم استارک در فیلم "شورش بی‌دلیل" بود. آخرین فیلم دین "غول" نام داشت؛ فیلمی که پس از اتمام تولید آن؛ پرونده زندگی دین هم بسته شد. در این اثر او نقش گاوچرانی خود رای به نام جت رینک را بازی می­کرد.
جیمز دین در ۲۴ سالگی ، علیرغم این که خود در آگهی کمیته‌ی ملی ایمنی جاده‌ها بازی کرد و هشدار داد که "آهسته برانید ، جانی که نجات می­دهید شاید جان من باشد" در اثر حادثه‌ی تصادف اتومبیل جانش را از دست داد .دین تنها ۲ ساعت قبل از مرگ توسط پلیس به خاطر سرعت غیر مجاز جریمه شده بود . نام جیمز دین برای همیشه در تاریخ سینمای جهان باقی خواهد ماند. او تنها با سه فیلم خود تبدیل به یکی از جاودانه­های سینما شد .
● در حاشیه :
▪ در فهرست ۱۰۰ بازیگر برتر تاریخ سینما که در سال ۱۹۹۷ از سوی نشریه امپایر منتشر شد ، جیمز دین رتبه ۳۳ را به خود اختصاص داده بود .
▪ یک گروه تحقیق با بازسازی تمام جزئیات حادثه مرگ جیمز به این نتیجه رسیدند که او با سرعت ۵۵ تا ۵۶ مایل در ساعت در حال حرکت بوده و این نشان می­دهد سرعت او غیر مجاز نبوده و اینکه گفته شده او بر اثر سرعت غیر مجاز کشته شده شایعه بیش نیست .
▪ یکی از پنج بازیگری است که به خاطر اولین بازیش نامزد جایزه اسکار شد.
▪ اولین بازیگری بود که بعد از مرگ نامزد جایزه اسکار شد.
▪ مارلون براندو در بیوگرافی خود نوشته است که دین را به عنوان سمبل خود انتخاب کرده است. و سبک زندگی و بازی خود را مطابق با جیمز دین طراحی کرده است.
▪ جیمز به شدت علاقه­مند به سر به سر گذاشتن دوستان و مطالعه بود.
منبع : ماهنامه سینما تئاتر


همچنین مشاهده کنید