چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲ دسامبر سال ۱۸۵۹ میلادی ـ اعدام« جان براون» که برده داری را یک گناه می دانست


دوم دسامبر سال ۱۸۵۹ میلادی «جان براون» مردی که عمل برده داری مهاجرا اروپایی آمریکا را « گناه مطلق » و یک اقدام غیر بشری اعلام کرده بود و برضد برده داری دست به اقدام مسلحانه زده بود در « چارلز تاون » واقع در ۹۰ کیلومتری شمال غربی شهر واشنکتن به دار آویخته شد.
جان براون که در الهیات تحصیل کرده بود چون از راه مسالمت آمیز ( نطق و نوشته ) نتوانست به الغاء بردگی برسد تصمیم به اقدام مسلحانه گرفت و دست به مسلح کردن پیروانش از جمله ۱۳ پسر خود زد. وی گمان می کرد که قیام مسلحانه او سبب خواهد شد که بردگان سیاه به او به پیوندند و بر توان نظامی او بیافزایند و داد خود از سفید پوستان بستانند.
با این اندیشه ، جان براون به یک انبار اسلحه ارتش آمریکا در منطقه « هارپر فری » حمله برد و آنجا را متصرف شد تا سلاحهای موجود در انبار را در اختیار سیاهپوستان بگذارد ، ولی برخلاف تصور او، سیاهپوستان به کمکش نشتافتند و وی از نیروی اعزامی آمریکا شکست خورد و دستگیر شد .« هارپر فری » که براون به آنجا حمله مسلحانه برد تا شهر واشنگتن فاصله ای چندان زیاد ندارد.
براون در طول محاکمه تنها این جملات را در دفاع خود بیان می کرد :
من به خاطر رضای خدا و آرامش وجدان دست به این اقدام زدم و کوشش در راه نجات انسانها را جرم نمی دانم.
طولی نکشید که همین افکار براون کمک کرد که آبراهام لینکلن اعلامیه الغاء بردگی را صادر کند. اقدام براون و اظهارات او شدیدا آمریکاییان ساکن ایالات شمالی را تحت تاثیر قرار داده بود به گونه ای که به پشتیبانی از عمل لینکلن بپاخاستند و برای تحقق لغو بردگی دست به جنگ زدند. « تاریخ » از جان براون به عنوان مردی بزرگ نام برده و بپاخیزی او را سرآغاز فصل آزادی بردگان سیاه و تامین حقوق مدنی انسانها قرار داده و گور او یکی از نقاط مورد علاقه و بازدید روشنفکران و مصلحان جهان و توریستها شده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید