پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بیماری‌های مردانه


بیماری‌های مردانه
مردان هم مانند سایر افراد خانواده نیازمند غذای خوب برای سلامت و فعالیت هستند. با این وجود معمولا مردان نسبت به سایر اعضای خانواده بهتر تغذیه می‌شوندزیرا اغلب کنترل بیشتری روی درآمد خانواده دارند و به‌طور سنتی انتظار می‌رود بزرگ‌ترین و بهترین شریک غذای خانواده باشند. برای مثال آنها سهم بیشتری از گوشت را نسبت به زنان و کودکان دریافت می‌کنند. همچنین آنها نیازهای اضافی تغذیه‌ای مانند زنان ندارند. نیازهای انرژی مردان از زنان بیشتر است به‌خصوص اگر کارهای جسمانی سنگین انجام ‌دهند اما مردان نیاز کمتری به آهن نسبت به زنان و دختران در سنین باروری دارند. به همین دلیل به غذاهای غنی از آهن (گوشت و جگر) کمتر از زنان نیاز دارند. اما تعدادی از مردان در معرض خطر سوءتغذیه هستند. مردانی که تنها زندگی می‌کنند (مانند مهاجران و کارگران فصلی) و پول کمی دارند، مردانی که نمی‌دانند چطور پول خرج کنند و غذا بپزند و پدرانی که از فرزندانشان بدون داشتن همسر مراقبت می‌کنند. خانواده‌هایی که خیلی فقیرند و یا دچار کمبود شدید مواد غذایی هستند، مردی که بیمار یا معتاد به مواد مخدر و الکل است. هر روزه بر تعداد مردان و زنانی که نیازمند توصیه‌هایی در مورد چگونگی پیشگیری از چاقی و کاهش وزن هستند افزوده می‌شود. اما به‌غیر از این طبق مطالعات انجام شده، پنج علامت زیر شایع‌ترین علایمی هستند که آقایان از آنها غفلت می‌کنند.
۱) درد قفسه‌سینه
شاید فکر کنید این آخرین علامتی باشد که فردی ممکن است فراموش کند و یا چطور ممکن است کسی به درد قلبی توجه نکند؟ اما متخصصان می‌گویند این اتفاقی است که همیشه می‌افتد. اغلب آقایان فکر می‌کنند این فقط مشکل کوچکی است؛ یا سوءهاضمه دارند و درد قلبی خود را به درد معده نسبت می‌دهند و یا به علت استرس و فشار کار، کمی به قلب‌شان فشار آمده که با استراحت خوب می‌شود، در حالی که در تمام این مدت ممکن است یک مشکل قلبی در حال شکل گرفتن باشد. به گفته یک متخصص قلب، شایع‌ترین علامت پیش از یک سکته قلبی در آقایان، ابتدا درد قفسه سینه و سپس انکار آن از سوی بیمار است! با هر نوع احساس ناراحتی و درد در قفسه‌سینه و فشار قلبی و یا تنگی نفس و درد تیر کشنده، باید هرچه سریع‌‌تر به پزشک مراجعه کرد.
۲) شکم بزرگ
متخصصان تغذیه معتقدند که چربی شکم بدترین نوع چربی است که به راحتی نمی‌توان از شر آن خلاص شد. در حالی که خانم‌ها هر نوع رژیم لاغری‌ای را امتحان می‌کنند تا در یک فرم سالم و مناسب قرار بگیرند، ولی بسیاری از آقایان تنها کاری که می‌کنند این است که به سایز شلوارها و کمربندهایشان اضافه می‌کنند.
شکم بزرگ و چاقی مردان می‌تواند علامت خاموش چند بیماری باشد. بزرگ شدن شکم نشانه کاهش تستوسترون (هورمون مردانه) است و از طرفی می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت و بیماری عروق کرونر قلبی را افزایش دهد و یا نشانه بالا بودن کلسترول خون باشد، در حالی که بعضی آقایان آن را به عنوان ژستی مردانه دوست دارند.
۳) بی‌میلی جنسی
در بسیاری از مواقع این بی‌میلی جنسی ممکن است ناشی از مسائل روحی و روانی باشد، اما نباید آن را نادیده گرفت. طبیعی بودن میل جنسی نشانه‌ای از سلامت کلی بدن است. بی‌میلی جنسی شاید ناشی از مشکلات عروق خونی آلت تناسلی باشد که خود نشانه‌ مشکلات عروق خونی قلب و مغز است. متخصصان می‌گویند آقایان به جای استفاده از قرص‌هایی مانند ویاگرا باید یک بار هم به پزشک مراجعه کنند تا درباره مشکلات جنسی‌شان با او مشورت کنند. به ‌طور معمول، در این مواقع پزشک به دنبال بیماری عروق کرونری قلب، فشار خون بالا و کلسترول بالا خواهد بود که می‌توانند اختلالات نعوذی را به دنبال داشته باشد.
۴) تکرر ادرار
«چیز مهمی نیست، لابد هندوانه زیاد خورده‌ام!»
تکرر ادرار از آن علایمی است که اغلب آقایان آن را علامت طبیعی بالا رفتن سن می‌دانند و بدون آنکه علت آن را بدانند، به آن توجه نمی‌کنند. تکرر ادرار در آقایان مسن، اغلب به دلیل بزرگی خوش‌خیم پروستات به وجود می‌آید که قابل درمان است. پروستاتیت (التهاب پروستات) به دلیل عفونت یا تحریک هم می‌تواند تکرر ادرار را موجب شود. اندازه‌گیری PSA (آنتی‌ژن اختصاصی پروستات)، معاینه پروستات و‌ آزمایش‌های کلیوی، حتما باید پس از مراجعه به متخصص بیماری‌های مجاری ادراری انجام شود.
۵) اعتیاد به داروهای مجاز
«هر شب باید یک دیازپام بخورم وگرنه خوابم نمی‌برد.» اغلب آقایان تصور می‌کنند اعتیاد فقط استفاده از منقل و وافور است و متوجه نیستند که گاهی یک قرص استامینوفن ساده هم می‌تواند آنها را معتاد کند. در بسیاری از این افراد شاید یک کمردرد، آرتروز کتف، دل‌درد و یا بی‌خوابی مقدمه استفاده از داروهای تجویز شده از سوی پزشک باشد و چند سال بعد می‌بینند که باید هنوز از آن قرص‌ها استفاده کنند و به آنها عادت کرده‌اند، در حالی که از آن مشکل اولیه خبری نیست. اعتیاد به داروهای مجاز، مسئله‌ای است که بسیاری از آقایان به هیچ‌‌ وجه متوجه آن نیستند و آن را طبیعی می‌دانند، در حالی که عادت به مصرف این داروها چیزی کم از یک اعتیاد واقعی ندارد و همان مشکلات را به دنبال دارد و باید به آنها عوارض جانبی داروها را هم اضافه کرد. داروها را باید فقط بر اساس دستور پزشک و در مدت زمان تعیین شده مصرف کرد و در صورت اعتیاد به دارویی خاص به هیچ وجه ناگهان مصرف آن را قطع نکرد.

حسین موسوی تنها
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید