پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تغییر


تغییر
چشم پوشی از ضعف های فردی و تمرکز بر نقاط ضعف طرف مقابل مسئله ای است که در بین زن و شوهر مطرح است. گاهی زن یا شوهر معتقد است علت تمام مشکلات در همسر اوست و باید برای بهبود زندگی خودش را تغییر دهد. اگرچه این مسئله گاهی درست است، ولی در اکثریت قریب به اتفاق ازدواج ها، هر دو نفر شرایط مشاجره را فراهم می کنند.درک این مسئله که افراد قادر هستند تنها روی رفتار خود کنترل داشته باشند، مسئله ای ضروری است. آنها با ضعف ها، نقص ها و برخی عادات همسرشان رنجیده و آزرده خاطر می شوند.
برای مثال در صورتی که مرد دیر از سرکار برگردد، زن ناراحت می شود و یا مرد از این که همسرش دائماً صحبت او را قطع می کند، گله مند است که در صورت تداوم این ناراحتی و دلخوری زن و شوهر خواستار تغییر طرف مقابل می شوند که این مسئله هم پس از مدتی با شکست روبه رو شده و ناامیدی را برای آنها به همراه خواهد داشت.
پس بهتر است آنها به جای تلاش برای ایجاد تغییر در طرف مقابل، صادقانه و دقیق به ارزیابی رفتار خود بپردازند. هنگامی که زن و شوهر دست از تلاش برای تغییر دادن یکدیگر برداشته و به جای آن روی رفتار خود متمرکز می شوند، علاوه بر بهبود رفتار فردی، احساس رضایت بیشتری از زندگی خواهند داشت، حتی اگر طرف مقابلشان همچنان به رفتار خودش ادامه دهد. علاوه بر این کیفیت روابط بین زن و شوهر حتی با تغییر یکی از آنها بشدت بهبود پیدا می کند. البته در یک شرایط ایده آل، هر دو درصدد تغییر و رفع نقاط ضعف خود برمی آیند که این مسئله باعث بهبود شرایط زندگی خواهد شد.

مینا تنهایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید