پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نمی‌شود هم مردد بود و هم موثر


نمی‌شود هم مردد بود و هم موثر
به نظر می‌رسد موفقیت با عمل در ارتباط باشد. انسان‌های موفق پیوسته در حرکت‌اند. مرتکب اشتباه می‌شوند، اما از پا نمی‌نشینند.
رهبران موفق می‌دانند که چه می‌خواهند: اسکار لوانت، پیانیست بذله گو، زمانی به شوخی گفت: وقتی تصمیم می‌گیرم، پر از تردید می‌شوم. متأسفانه بیشتر افراد در واقع همین طورند. اما نمی‌شود هم مردد بود و هم مؤثر. همان طور که ناپلئون هیل می‌گوید، نقطه شروع هر دستاوردی، خواستن است. اگر می‌خواهید رهبری مؤثر باشید، باید بدانید چه می‌خواهید. تنها در این صورت است که با پیش آمدن فرصت، آن را تشخیص می‌دهید.
▪ خود را به عمل وادار می‌کنند: ضرب المثلی قدیمی ‌می‌گوید: خواستن توانستن است. افراد مبتکر صبر نمی‌کنند تا دیگران آنها را برانگیزند. می‌دانند وظیفه خودشان است که خود را از حیطه آسایششان بیرون بکشند و پیوسته این کار را انجام می‌دهند. به همین دلیل است که یکی از بزرگترین رهبران مبتکر قرن بیستم می‌توانست بگوید: "هیچ چیز درخشان و برجسته‌ای در پرونده کاری من وجود ندارد مگر یک چیز: کارهایی را که فکر می‌کنم باید انجام شوند، انجام می‌دهم … و وقتی تصمیم می‌گیرم کاری را بکنم، می‌کنم."
▪ بیشتر دست به مخاطره می‌زنند: رهبران وقتی بدانند چه می‌خواهند و بتوانند خود را به عمل وادار کنند، باز هم یک مانع دیگر پیش رو دارند. این مانع، تمایل به مخاطره است. انسانهای پیشتاز همیشه دست به مخاطره دارند این است که می‌دانند فقدان ابتکار نیز بهایی دارد. رئیس جمهور جان اف. کندی گفته است: انجام دادن هر عملی خطر و بهایی دارد، اما دست روی دست گذاشتن خطر بهای درازمدت بیشتری دارد.
▪ بیشتر اشتباه می‌کنند: خبر خوب برای افراد مبتکر این است که آنان کارهای مثبتی صورت می‌دهند. خبر بد این است که آنان زیاد اشتباه می‌کنند. تامس جی. واتسون، بنیانگذار آی بی ام، این را می‌دانست که گفت: راه موفق شدن این است که میزان شکستهایتان را دو برابر کنید.
اگر چه رهبران مبتکر شکست بیشتری را تجربه می‌کنند، نمی‌گذارند این ناراحتشان کند. هر چه قابلیت‌های فردی بیشتر باشد، احتمال شکست بیشتر است. سناتور رابرت کندی این مسئله را چنین جمع بندی کرد: تنها کسانی که شهامتش را دارند که شکست‌های سختی بخورند، می‌توانند دستاوردهای بزرگی داشته باشند. اگر می‌خواهید به عنوان رهبر دستاوردهای بزرگی داشته باشید، باید بخواهید که ابتکار نشان دهید و خود را در خطر بیندازید.
رئیس پیشین شرکت کرایسلر، لی یا کوکا، گفته است: حتی تصمیم درست اگر خیلی دیر گرفته شود، تصمیم اشتباهی است.
برای پیشبرد قوه ابتکارتان کارهای زیر را انجام دهید: ذهنیت خود را تغییر دهید: اگر دچار فقدان قوه ابتکار هستید، بدانید که مشکل از درون شما ناشی می‌شود، نه از دیگران. بیندیشید که چرا در اقدام کردن تردید به خرج می‌دهید. آیا مخاطره کردن شما را می‌هراساند؟ آیا شکست‌های گذشته شما را دلسرد می‌کند؟ آیا قابلیتی که در فرصتها نهفته است به چشمتان نمی‌آید؟ منبع تردیدتان را شناسایی کنید و در موردش کاری انجام دهید. تا زمانی که نتوانید در درونتان به جلو حرکت کنید، در بیرون نمی‌توانید حرکتی رو به جلو داشته باشید.
▪ منتظر نمانید تا فرصتها به سراغتان بیایند: فرصت در خانه‌تان را نمی‌زند. باید از جا برخیزید و آن را جستجو کنید. دارایی‌ها، استعدادها و منابعتان را ارزیابی کنید. اکنون به مدت یک هفته هر روز در پی فرصت‌ها باشید. چه جایی به نیازی بر می‌خورید؟ چه کسی به دنبال مهارتی است که شما دارید؟ چه کسانی برای آنچه شما می‌توانید ارائه کنید جان می‌دهند؟ فرصتها در همه جا هستند.
گام بعدی را بردارید. دیدن فرصت یک چیز است و در مورد آن کاری انجام دادن چیز دیگر. کسی به شوخی گفته است هر کسی در حمام به نظرات فوق العاده ای دست می‌یابد. اما تعداد کمی‌هستند که از حمام خارج شوند و در این مورد کاری انجام دهند! بهترین فرصتی را که در برابر خود می‌بینید انتخاب کنید و آن را تا جایی که می‌توانید پیش ببرید. تا زمانی که بیشترین تلاشتان را در آن زمینه انجام نداده اید دست بر ندارید.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید