پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انگلیسی کم طاقت


انگلیسی کم طاقت
خودرویی که بعد از نیم قرن هنوز از همان جذابیت برخوردار است و همه روزه بر تعداد طرفداران آن افزوده می شود چه کسی فکرش را می کرد کوچولوی دوست داشتنی این همه طرفدار داشته باشد و روز به روز به موفقیتهای تازه ای دست پیدا کند. خودرویی که در دهه ۶۰ توسط انگلیسی ها خلق شد و بعد از گذشت چهار دهه به دست ژرمنها داده شود تا انقلابی تازه را در آن ایجاد کنند. خودروی کوچکی که با پیشرانه یک لیتری حرکاتی به یاد ماندنی از خود بجای گذاشت و سپس بدست یکی از بهترینهای دنیا یعنی BMW افتاد تا آن را عضو خانواده خود کند.
در سالهای اخیر بقدری این موضوع برای همه دوستداران این صنعت قابل توجه شده که در سرتاسر دنیا از محبوبیت خاصی برخوردار شده است. Mini کوچولوی که در دو مدل ارائه می شود و مدل Cooper S آن بعنوان مدل قدرتمند و اسپرت آن قرار دارد در سالهای اخیر شرکتهای مختلف تیونینگ به سمت و سوی این مدل آمده اند و رضایت همگان را جلب خود کرده اند. این بار Mini به سمت و سوی مشکل پسندان دنیا رفته به آمریکا جایی که هر خودرویی به راحتی مجوز ورود را به دنیای خودرو در آن بدست نمی آورد. این بار متخصصان BMW به همراه گروه مهندسی خود در آمریکا مدلی تیوینیگ را برای عرضه در بازار این کشور آماده و ارایه کرده اند.
مدل ارائه شده از استانداردهای مخصوص آمریکا بهره گرفته و با اصول مفهومی این کشور روانه بازار می شود که شامل یک کیت مخصوص شده و پیروی از آن را در دستور کار خود دارد. پیشرانه در نظر گرفته شده برای مدل Cooper S از همان مدل ۱۶۰۰ سی سی استاندارد است که دارای چهار سیلندر به حالت خطی قرار می گیرد به همراه این پیشرانه یک توربو شارژر نصب شده تا بتواند توان خروجی آن را از ۱۷۲ اسب بخار به ۱۸۹ اسب بخار برساند و در گشتاور آن نیز از ۱۷۷ پوند در دور ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ به رقمی برابر با ۲۰۰ پوند در دور ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دست پیدا کند که در نهایت باعث شده این پیشرانه به اندازه هر لیتر از حجم خود ۱۱۸ اسب بخار قدرت تولید کند. در نهایت شتاب صفر تا ۱۰۰ در این مدل به کمتر از ۵/۶ ثانیه می رسد، گیربکس بکار رفته از نوع اتوماتیک (تیپترونیک) است که با تغییرات عمده ای در نوع تعویض دنده های آن به نتیجه قابل توجهی در زمان دست پیدا کرده است.
در دنده ۴ زمان در حد فاصل سرعت ۵۰ تا ۷۵ مایل از ۴/۶ ثانیه به ۳/۵ رسیده است. در دنده ۵ زمان در حد فاصل سرعت ۵۰ تا ۷۵ مایل از ۷/۶ ثانیه به ۶/۶ رسیده است. در دنده ۶ زمان در حد فاصل سرعت ۵۰ تا ۷۵ مایل از ۹/۸ ثانیه به ۶/۷ رسیده است. که این امر باعث شده عکس العمل سریعتر داشته و در هدر رفتن نیروی پیشرانه جلوگیری کند و از فشار بر روی آن کاهش دهد که در نتیجه عمر مفید قطعات و کاهش مصرف سوخت و همچنین نرمی بیشتر در حرکت را به همراه دارد. بنا به درخواست Mini مدلهای خود را با کاملترین تجهیزات رفاهی روانه آمریکا می کند بطوریکه ECU تمامی مدلها در هوشمندترین حا لت ممکنه طراحی شده اند و موظف به نصب تمامی تجهیزات رفاهی در آن هستند. از نکات قابل توجه دیگر می توان به رنگ بندی Cooper S اشاره داشت که در این موضوع اصالت خود را حفظ کرده طبق معمول رنگ ثابت آن همراه با نوار مشکی و یا سفید بر روی بدنه ارائه می شود که این موضوع از ابتدا تا کنون در آن قرار داشته است. Mini از سوی شرکت سازنده در آمریکا چهار سال یا ۵۰ هزار مایل گارانتی شده تا تضمیمی برای خریداران باشد و همچنین همانند سایر محصولات موجود در این کشور شامل سرویسهای خدماتی می شود. قیمت کیت تیونینگ نصب شده بر روی این مدل تنها ۲۱۰۰ دلار است.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید