چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۹ دسامبر


● ۹۶۷: (۳۴۶ خورشیدی) ابو سعید ابو الخیر صوفی شاعر و صاحب رباعیات در مهنه (خاوران خراسان) نزدیک سرخس به دنیا آمد.
● ۱۹۲۷: ( ۱۳۰۶ خورشیدی ) برخی از روحانیون آن زمان به تصمیم دولت وقت ایران مبنی بر برقراری نظام وظیفه عمومی اعتراض کردند.
● ۱۹۵۴: (۱۳۳۲ خورشیدی) ریچارد نیکسون معاون وقت رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با شاه وارد تهران شد.
● ۱۹۶۳: (۱۳۴۲خورشیدی) احمد نفیسی شهردار اسبق تهران بازداشت شد . در نیم قرن گذشته بسیاری از شهرداران تهران تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند !.
● ۱۹۶۴: ( ۱۳۴۳ خورشیدی) کار تقسیم وزارت فرهنگ ( معارف قدیم ) آغاز شد که بعدا به صورت سه وزارتخانه جداگانه آموزش و پرورش ، فرهنگ و هنر ، علوم وآموزش عالی و موسساتی چون اوقاف در آمد.
● ۱۹۶۷: نیکلای چائوشسکو رئیس جمهوری رومانی شد که آخرین رهبر حکومت کمونیستی این کشور بشمار می رود که پس از فروپاشی دولتهای کمونیستی اروپای شرقی اعدام شد.
● ۱۹۷۸: گلدا مایر نخست وزیر پیشین اسرائیل در ۸۰ سالگی درگذشت. وی که دارای افکار سوسیالیستی بود پیش از نخست وزیری ، وزیر امور خارجه و قبل از آن وزیر کار اسرائیل بود. گلدا مایر در ۱۸۹۸ در شهر " کی اف " به دنیا آمده بود و در ۸ سالگی با خانواده اش به امریکا مهاجرت و مدتی در شهر میلواکی آمریکا معلم مدرسه بود . او در سال ۱۹۲۱ با شوهرش به فلسطین منتقل و در تل اویو اقامت کرده بود. جنگ اکتبر ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل در زمان نخست وزیری او روی داد.
● ۱۹۸۰: جان لنون انگلیسی( یکی از بیتلها ) از خوانندگان موسیقی راک در نیویورک به قتل رسید.
● ۱۹۸۷: ریگان و گورباچف پیمان تخریب موشکهای اتمی برد متوسط را امضاء کردند.
● ۱۹۸۸: دو روز پس از زمین لرزه شدید ارمنستان اعلام شد که این زلزله نزدیک به ۲۵۰ هزار کشته برجای گذارده است . این حادثه بر مسائل شوروی در آستانه فرو پاشی اش افزود.
● ۱۹۹۲: چند واحد نظامی آمریکا وارد کشور سومالی شدند و شبکه های تلویزیونی آن کشور رویداد ورود آنان را مستقیما پخش کردند.
● ۲۰۰۰: دادگاه عالی فلوریدای امریکا برای حل اختلاف نامزد های انتخاباتی امریکا - بوش و گور - رای داد که ۴۵ هزار رای مورد اختلاف دوباره با دست شمارش شود که دیوان عالی کشور آمریکا بعدا این اقدام را متوقف ساخت و بوش را برنده انتخابات اعلام کرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید