جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

راهکارهای مفید برای رفع بوی پا


راهکارهای مفید برای رفع بوی پا
افزایش تعریق در فصول گرم سال، یكی از عكس العمل های طبیعی بدن است كه به جهت نامطبوع بودن بوی حاصل از آن، گاهی اوقات به معضلی مهم برای فرد مبدل می شود. بوی بد عرق پا نیز از جمله این معضل ها است.
در واقع سیستم بدین گونه است كه باكتری های موجود در عرق، از پوست مرده زیر جوراب تغذیه كرده و در نتیجه بوی خاصی را متصاعد می سازند. البته اگرچه راهكار اصلی و كلیدی برای رفع این مشكل، رعایت هر چه بیشتر بهداشت است ولی توصیه ها و روش های دیگری نیز وجود دارد:
۱- پاهایتان را به طور مرتب بشویید: برای شست وشوی پاها از آب گرم و صابون استفاده كنید این كار را به محض ورود به خانه و یا در صورت امكان، در هر زمانی كه احساس می كنید پاها عرق زیادی كرده اند، انجام دهید. در هنگام شست وشو لابه لای انگشتان را نیز فراموش نكنید. پس از شست وشو، پاهایتان را خوب خشك كرده و سپس جوراب تمیز بپوشید.
۲- انگشتان پاهایتان را به پودر آغشته كنید، پس از آنكه پاها را كاملاً شسته و خشك كردید، مقداری پودر تالك (پودر بچه) و یا اسپری ضدقارچ به پاها و به خصوص در لابه لای انگشتان بزنید. از پودر تالك برای رفع بوی بد عرق پا در داخل كفش نیز استفاده كنند. برای این منظور پس از هر بار مراجعه به خانه و بیرون آوردن كفش هایتان، آنها را مدتی در هوای آزاد قرار داده و سپس در داخل شان كمی پودر تالك بریزید.
۳- كفش مناسب انتخاب كنید. در فصول گرم سال كفش های كاملاً بسته و به خصوص از جنس مواد مصنوعی، سبب تعریق زیاد شده و همچنین محیط مناسبی را برای رشد باكتری ها و قارچ ها فراهم می كنند. در ضمن به بوی بیشتری نیز منجر می شوند. در نتیجه برای فصول گرم كفش های تابستانی و باز انتخاب كنید تا امكان جریان هوا در داخل كفش و در نتیجه به اصطلاح تنفس پاها وجود داشته باشد در ضمن در صورت امكان هر روز از یك كفش استفاده نكنید. كفش آغشته به عرق و بوی بد پا لااقل یك روز زمان لازم دارد تا كاملاً خشك شده و بوی نامطبوع را از دست دهد.
۴- به طور مرتب جوراب هایتان را عوض كنید. جوراب ها اولین سطحی هستند كه عرق پا و همچنین بوی ناخوشایند ناشی از آن را به خود جذب می كنند لذا از جوراب های با الیاف طبیعی مانند پنبه و نخ استفاده كنید. در ضمن جوراب هایتان را حداقل روزی یك بار عوض كنید.
۵- پاهایتان را با یكی از مواد مختلف زیر شست وشو دهید:
الف- چای: تانین موجود در چای یك عامل خشك كننده است. در نتیجه سه و یا چهار چای كیسه ای را در یك لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و سپس مقداری آب سرد به آن اضافه كنید تا مایعی ولرم حاصل شود. حال پاهایتان را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در این مایع قرار داده و سپس خشك كنید در پایان از پودر تالك برای ایجاد محافظی پودری استفاده كنید. این كار را روزی دو بار انجام دهید تا مشكل قارچ و یا عرق بد بوی پاهایتان حل شود. پس از رفع این مشكل این كار را هفته ای دو بار انجام دهید.
ب- سركه: محلول اسیدی نیز می تواند برای رفع بوی بد پا موثر باشد. برای این منظور یك فنجان سركه را در یك لیتر آب ریخته و پاهای خود را هفته ای دو بار به مدت ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید.
ج- پرمنگنات پتاسیم: روزانه پاهای خود را برای دقایقی در محلول پرمنگنات پتاسیم قرار دهید. این محلول برای رفع بوی بد عرق پا در كفش های ورزشی و همچنین درمان اگزمای عفونی بسیار مفید است. لازم به ذكر است كه این محلول رنگی بوده و ممكن است پاهای شما رنگ قهوه ای به خود گیرند كه البته موقتی است.
د- بی كربنات سدیم: این ماده سطح پوست شما را قلیانی تر كرده و در نتیجه مقدار عرق را كاهش می دهد. برای این منظور یك قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یك لیتر آب ریخته و هفته ای دو بار به مدت ۱۵ دقیقه پاهای خود را در این محلول قرار دهید. روش دیگر پاشیدن جوش شیرین در داخل كفش هایتان است.
ه- حمام آب سرد و گرم: یكی از در دسترس ترین روش ها برای درمان بوی بد پا، قرار دادن پاها در آب داغ و سپس در آب سرد است. این كار را سه بار انجام دهید به این ترتیب جریان خون به طرف پاها روانه شده و از تعریق كاسته می شود. سپس بعد از سومین بار قرار دادن پا در آب داغ، در لگن آب سرد تعدادی یخ و همچنین مقداری آب لیموترش ریخته و پاهایتان را در داخل این محلول قرار دهید. در پایان مقداری الكل به پاهایتان مالیده و در معرض هوا نگه دارید تا خشك شوند.
توجه: افراد دیابتی و كسانی كه گردش خون در بدن آنها به خوبی انجام نمی گیرد، از این روش استفاده نكنند.
۶- مراقب غذا خوردن خود باشید. بوی عرق بدن شما تاثیر پذیرفته از نوع غذاهای مصرفی است بنابراین از غذاهای پر ادویه و تند و تیز كمتر استفاده كنید.
۷- خونسرد باشید: استرس تعریق را افزایش می دهد. در نتیجه به افزایش فعالیت باكتری و همچنین بوی بد عرق در بدن شما می انجامد. بوی بد پا نیز از این امر مستثنی نیست.

الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید