چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

«.Pro» پسوند اینترنتی متخصصان


«.Pro» پسوند اینترنتی متخصصان
شرکت RegistryPro در شهر آتلانتا به عنوان سرپرست رسمی ثبت دامنه های اینترنتی با پسوند .Pro، فعالیت می کند. این دامنه ها برای متخصصان در نظر گرفته شده است و به زودی فعال خواهد شد.
این شرکت امید دارد تا متخصصان و حرفه ای ها را به سوی ثبت دامنه در اینترنت با پسوند .Pro تشویق کند. دو دلیل خوب برای انجام چنین کاری آن است که اولاً .Pro نشان می دهد که سایت اینترنتی مربوط به یک متخصص است و ثانیاً نحوه ثبت نام این دامنه به گونه ای است که تخصص متقاضی آدرس اینترنتی باید برای مسئولان ثبت نام کننده محرز شود و بدون ارائه سند ثبت دامنه با این پسوند امکان ندارد.
مسئولان این شرکت در این رابطه می گویند: «هرکسی می تواند یک دامنه اینترنتی حداکثر با ۴۸ کاراکتر و یک پسوند .Com ثبت کند. اما .Pro بدون انجام بررسی های لازم امکان انجام چنین کاری را نمی دهد و متقاضی ثبت دامنه حتماً باید متخصص باشد مثلاً دکتر بوده یا به کار وکالت مشغول باشد.»
ICANN، مرجع تصمیم گیرنده برای اینترنت، دو سال پیش اضافه شدن پسوند .Pro و شش پسوند دیگر را به نام های اینترنتی تصویب کرد. که البته این اسامی چندان هم مورد استقبال واقع نشد. Registry Pro اعتقاد دارد که متخصصان به دلیل پرستیژ پسوند .Pro و این موضوع که داشتن یک آدرس با این پسوند مهر تأییدی بر قابلیت های آن ها است از این پسوند جدید استقبال خواهند نمود. بسیاری از متخصصین تاکنون سایت هایی با پسوند .Com را برای خود ثبت کرده اند اما کم نیستند افراد کلاهبرداری که به عنوان متخصص چنین سایت هایی را برای خود راه اندازی کرده اند، اصلاً Com. پسوندی است که همه نوع سایتی با آن یافت می شود.
سایت های خلاف عفت و قمار ار این جمله اند.
در مورد پسوندهای .Pro شرکت Registry Pro درست همانند یک دربان و نگهبان عمل می کند. این شرکت با بررسی صلاحیت متقاضیان از آن ها می خواهد که برای ثبت یک دامنه با این پسوند نخست تخصص خود را ثابت کنند. در حال حاضر ثبت نام برای پسوندهای .Pro در مرحله شروع می باشد. در این مرحله صاحبان اسامی ثبت شده تجاری می توانند نام های خود را با این پسوند تازه رزرو کنند. هزینه سالانه ثبت یک دامنه با این پسوند حدود ۳۰۰ دلار می باشد.
افرادی که صاحب نام تجاری ثبت شده و دارای کپی رایت نیستند نیز می توانند نام مورد نظر خود را طلب کنند اما تضمینی برای ثبت آن به اسم آنها وجود ندارد.
منبع : شبکه فن اوری اطلاعات ایران


همچنین مشاهده کنید