چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چگونه از بروز موارد جدید تالاسمی پیشگیری کنیم؟


چگونه از بروز موارد جدید تالاسمی پیشگیری کنیم؟
بیماری‌های ارثی از مهمترین بیماری‌های کنونی بشر است. با موفقیت‌هایی که در راه کنترل و حتی ریشه‌‌کنی بیماری‌های عفونی به دست آمده است توجه دانشمندان به پیشگیری و کنترل بیماری‌های ارثی معطوف شده است. از آنجایی که این بیماری‌ها از پدر و مادر به فرد منتقل شده و اکثرا در نسل‌های قبل به صورت نهفته وجود دارند سابقه خانوادگی اهمیت زیادی دارد، از این رو آموزش عمومی اهمیت زیادی در عدم بروز بیماری‌ در نسل‌های بعدی دارد.بیماری تالاسمی یا کم‌خونی مدیترانه‌ای از مهمترین بیماری‌های ارثی است که می‌توان از بروز آن در نسل‌های بعد جلوگیری کرد. این بیماری‌ در اطراف دریای مدیترانه، خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا شیوع بیشتری دارد. در کشور ما این بیماری در نواحی شمالی کشور استان‌های گیلان و مازندران و استان‌های جنوبی اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان بیشتر دیده می‌شود.تالاسمی به صورت نهفته در ۵-۱۰ درصد مردم ما وجود دارد که به این افراد حامل تالاسمی می‌گویند و این گونه افراد زندگی عادی داشته و بیمار تلقی نمی‌شوند. تنها نکته مهم در این افراد امکان انتقال این خصوصیت به فرزندان است و اگر دو نفر که هر دو این خصوصیت را دارند باهم ازدواج کنند ممکن است هر دو این خصوصیت را به فرزند ان خود منتقل کرده در نتیجه بیماری تالاسمی (شدید) در فرزندان آنها بروزیابد.
تالاسمی نهفته فقط وقتی مشخص می‌‌شود که فرد خون خود را آزمایش کند.این کار که به موجب قانون اجباری است زوجین از طرف محاضر به واحدهای بهداشتی درمانی از پیش تعیین شده مراجعه می‌نمایند و این واحدها آزمایشات لازم را برای ایشان از آزمایشگاه‌های مشخص درخواست می‌کنند. بعد از مشخص شدن پاسخ آزمایشگاهی این پاسخ به مرکز بهداشتی درمانی درخواست کننده عودت داده می‌شود و در آنجا توسط پزشک مشاور تفسیر می‌گردد و در صورتی که هر دو زوج برحسب آزمایشات انجام شده ناقل ژن تالاسمی باشند تحت مشاوره قرار می‌گیرند و توصیه‌های لازم را ضمن دریافت آگاهی‌های مربوطه دریافت می‌دارند.مشکلات مهمی که در خلال اجرای برنامه در کشور مشاهده شده و برای رفع آن نیاز به کمک مردم است انجام عقد شرعی قبل از مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و تدارک مراسم و آگاه کردن فامیل و آشنایان از تصمیم به ازدواج پیش از مراجعه برای انجام آزمایشات بوده است.
این مسائل باعث می‌گردد تا بسیاری از زوجین برخلاف صلاح زندگی خود و به دلایلی نظیر پخش کردن کارت مراسم در بین فامیل، خبردار شدن فامیل و آشنایان از تصمیم ایشان و رفت و آمد زوجین با یکدیگر و ... به توصیه‌های مشاورین خود به خوبی توجه ننمایند و تصمیم ناخواسته به ازدواج بگیرند و لاجرم خطر صاحب فرزند بیمار شدن را بپذیرند.امید می‌رود با افزایش آگاهی عموم جامعه بالاخص گروه‌هایی که در آستانه ازدواج هستند و همچنین عاقدین محترم، عقدهای شرعی بدون ثبت قانونی و یا عقدهای شرعی و ثبت قانونی با تاخیر به حداقل برسد و زوجین با عنایت به مسائل فرهنگی موجود جامعه پیش از تدارک مراسم و قبل از آگاه نمودن آشنایان و فامیل از تصمیم خود برای ازدواج، به عنوان اولین قدم بعد از خواستگاری آزمایشات را به انجام رسانند. این موضوع باتوجه به اینکه امکان طولانی‌ شدن روند آزمایشات از ۳ روز تا ۳ ماه وجود دارد بویژه اهمیت می‌یابد.امید است آن دسته از هموطنان عزیز که خواننده این مطلب هستند ضمن رعایت نکات ذکر شده اهمیت انجام به موقع آزمایشات را برای پیشگیری از نوزادان مبتلا به تالاسمی به دیگران بازگو نمایند.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید