پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نمایش هوانیروز


نمایش هوانیروز
در تاریخ جنگ، در کنار عملیات‌های بزرگی که توانست سرنوشت جنگ و در کنار آن سیاست جاری در ۲ پایتخت طرف جنگ و نیز سایر پایتخت‌های جهان را تغییر دهد.
برخی از عملیات‌‌ها کوچک اما به نوعی مهم بودند که علیه دشمن به اجرا درمی‌آمد. اگرچه وسعت و دامنه آنها کم بود، اما در روند شکل‌گیری و موفقیت سایر عملیات‌های بزرگ تأثیرگذار بود. عملیات مطلع‌الفجر که شرح آن در پی خواهد آمد نیز از این دست عملیات‌ها بود که در آن، غیورمردان رزمنده، حماسه‌ها و جلوه‌هایی از ایثار و خدمت‌رسانی خلق کردند.
این عملیات در تاریخ ۲۰ آذر سال ۱۳۶۰ با رمز مبارک «یا مهدی‌(عج) ادرکنی» و باهدف انهدام دشمن و آزادسازی بخشی از ارتفاعات منطقه در منطقه عملیاتی گیلان‌غرب و
سرپل ذهاب آغاز می‌شود. رزمندگان اسلام متشکل از سپاه، بسیج و تعدادی از مردم مسلمان بومی منطقه، ضمن هماهنگی با نیروهای ارتش و هوانیروز از سه محور به دشمن یورش می‌برند.نیروهای اسلام بدون توجه به سرمای شدید و شرایط سخت، ضمن عبور از سیم‌های خاردار و میادین مین، به جبهه دشمن نفوذ کرده و با آنها درگیر می‌شوند.
در مراحل مقدماتی، چند ارتفاع آزاد و پیشروی برای تسخیر دیگر مناطق ادامه می‌یابد.
نیروهای اسلام، دشمن را غافلگیر کرده و تلفات سنگینی را به آنان وارد می‌کنند و تعداد قابل توجهی از ادوات زرهی آنها را هدف قرار داده و به آتش می‌کشند. فشار گازانبری رزمندگان اسلام، دشمن را تا نزدیک مرز بین‌المللی عقب می‌راند. با طلوع آفتاب، دشمن شکست خورده، نیروهای منهدم خود را جمع کرده و با استفاده از هواپیما و هلی‌کوپتر، تلاش می‌کند، مناطق از دست رفته را دوباره بازپس گیرد. نیروهای اسلام برای هماهنگی و تشکیل خط دفاعی مناسب از بعضی محورها عقب‌نشینی می‌کنند و در مناطق موردنظر استقرار می‌یابند. دشمن، خوشحال از بازپس‌گیری محورهای خود، به پاتک‌هایش می‌افزاید.
رزمندگان ایران به مقابله سخت با دشمن برخاسته و ضربه سختی را به او وارد می‌کنند و سرانجام دشمن با تحمل خسارات سنگینی دوباره به عقب رانده می‌شود.هلی‌کوپترهای هوانیروز در دفع پاتک و حمایت و پشتیبانی از رزمندگان اسلام، نمایشی تحسین برانگیز از خود نشان می‌دهند. در دومین عملیات، دشمن دوباره اقدام به پاتک می‌کند تا به هر نحوی شده مناطق از کف داده را باز پس گیرد که باز هم با دفاع رزمندگان ایران مواجه می‌شود و با دادن تلفاتی سنگین و تعدادی اسیر عقب می‌نشیند.
فرماندهان عراق به ناچار لشگر ۹ را از جنوب به منطقه درگیری اعزام می‌کنند که این لشگر هم با دریافت ضربات سخت به سرنوشت دیگر لشگرها دچار می‌شود. در نتیجه سپاه اسلام به اهداف از پیش تعیین شده خود نایل می‌شود.در این عملیات ارتفاعات چربیان، سرتنان، شیاکوه، دیزه‌کیش، برآفتاب، تنگ کور، تنگ قاسم‌آباد، تنگ حاجیان، دشت شکمیان، اناره، فریدون هوشیار، گورسفید، گورسوار، در دشت گیلان‌غرب و چندین آبادی دیگر به تصرف ایران درمی‌آیند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید