شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چه عینکی مناسب کودک است


چه عینکی مناسب کودک است
می‌دانید که انتخاب قاب عینک کودکان کمی گیج کننده است. خیلی از والدین می‌خواهند بدانند از میان قاب‌های موجود چه قابی را باید انتخاب کرد که هم برای کودک راحت و باب میل باشد و هم به قولی مهمان دو روزه نباشد؟
خواندن نکات زیر می‌تواند شما را در زمینه یاری دهد.
● ‌ضخامت عدسی‌های عینک
نسخه عینک، اولین عامل دخیل در انتخاب قاب عینک است، بنابر این قبل از شروع بازدید از قاب‌ها با مسئول قسمت فروش مشورت کنید. اگر عدسی‌های تجویز شده ضخیم هستند. قاب انتخابی باید تا حد امکان کوچک باشد که مسئول قسمت فروش می‌تواند شما را در این مورد که کدام قاب ضخامت شیشه را کمتر نشان می‌دهد، راهنمایی کند.
● ‌زمان استفاده از عینک
شما باید توجه کنید که آیا عینک فقط برای موارد خاصی (مثل مطالعه) تجویز شده یا استفاده از آن برای همه ساعات بیداری توصیه شده است؟به کودک خود حق انتخاب بدهید و در نظر داشته باشید که او از زدن عینکی که دوست ندارد، به بهانه‌های مختلف خودداری خواهد کرد. در ضمن سعی کنید قاب انتخابی خیلی مطابق مد نباشد، زیرا در این صورت مجبورید برای سال بعد، قاب دیگری تهیه کنید.
● نوع قاب
قاب‌های کودکان نیز مثل انواع بزرگسالان هم از نوع پلاستیکی و هم از نوع فلزی ساخته می‌شوند. بسیاری از سازندگان، قاب‌های کودکان را به سبک بزرگسالان می‌سازند که کودکان نیز این قاب‌ها را دوست دارند.
در گذشته، قاب‌های پلاستیکی به علت وزن کم، استحکام زیاد و قیمت ارزان انتخاب مناسبی برای کودکان بود، ولی در حال حاضر کارخانه داران قاب‌های فلزی را نیز با همان مشخصات تولید کرده‌اند.توجه داشته باشید اگر کودک شما به بعضی از مواد حساسیت دارد، از مسئول قسمت فروس در مورد اینکه آلیاژ کدام قاب کمتر حساسیت‌زا است، راهنمایی بخواهید.
● پل بینی مناسب
از آنجایی که بینی کودکان به رشد کامل خود نرسیده است، یکی از نکات مهم در انتخاب عینک کودکان، پل بینی مناسب است. قاب‌های فلزی به علت داشتن پل بینی قابل تنظیم مناسب‌تر هستند و قرار گرفتن قاب‌های پلاستیکی روی بینی کوچک کودکان مشکل‌تر است. اگر پل قاب و بینی کودک مناسب نباشد، به خصوص بعد از نصب شیشه‌های عینک، این عدم تناسب موجب سرخوردن عینک به سمت پایین خواهد شد.
● دسته‌های قاب
قاب‌های پشت گوش فنردار که دسته‌آن‌ها دور گوش می‌پیچد، گزینه مناسبی برای کودکان نوپا هستند و از سرخوردن و افتادن عینک جلوگیری می‌کنند. البته این قاب‌ها در مواردی که عینک دائمی نیست، خیلی مناسب نیستند.
● جنس عدسی
عدسی‌های ساخته شده از پلی کربنات برای کودکان بسیار مناسب هستند چرا که فشرده‌ترین و مقاوم‌ترین نوع عدسی‌های پلاستیک هستند. این عدسی‌ها به علت سبکی وزن برای شماره‌های بالا نیز گزینه مناسبی هستند. عدسی‌های پلی کربنات دارای لایه ضدخش هستند و چشم را از اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کنند و به علت ایمن بودن برای فعالیت‌های ورزشی کودکان نیز مناسبند.

شبکه اپتومتری ایران
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید