چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تنقلات و آلرژی کودکانه


تنقلات و آلرژی کودکانه
این که چطور باید تنقلاتی چون بادام زمینی، پسته، بادام و ... را در برنامه غذایی کودکان بگنجانیم، سوال بیشتر والدین است.
● آلرژی تنقلات یعنی چه؟
آلرژی غذایی مربوط به ماده هیستامین و موادشیمیایی التهاب دیگری است که در واکنش به پروتئین مصرف شده، به وجود می آید. پروتئین های موجود در تنقلات یکی از رایج ترین علل بروز آلرژی است و در هر سنی به خصوص در کودکان تا سن ٣سالگی بروز می کند. در صورت دچارشدن به این نوع عارضه، احتمال کمی برای درمان کودک وجود دارد.
درخصوص برخی از کودکان مصرف تنقلات، می تواند باعث شروع یک حساسیت باشد. چرا باید آلرژی تنقلات را جدی گرفت؟ علایم این نوع عارضه اغلب خفیف است و شامل سوزش دهان، لب، ورم صورت، حالت تهوع و سفت شدن گلو می باشد. هرچند در بعضی از موارد مصرف کمترین مقدار آجیل می تواند باعث تورم شدید و انسداد مجرای تنفسی، افت ناگهانی فشارخون و از حال رفتن فرد شود.
● در چه سنی خوردن تنقلات برای کودک خطری ندارد؟
برای جلوگیری از خطر خفگی از دادن تنقلات درسته به کودکان زیر ٥ سال پرهیز کنید. در صورت مشاهده علایم آلرژی یا آسم در خانواده، توصیه می شود از دادن تنقلات به کودکان زیر ٣ سال پرهیز کنید. با رسیدن به سن ٣ سالگی، تنقلات را به طور کنترل شده در برنامه غذایی آنان بگنجانید و به مراقبت و کنترل هرگونه علایم حساسیت بپردازید. در صورتی که در خانواده شما سابقه آلرژی وجود ندارد، می توانید پس از این که کودک را از شیر گرفتید، تنقلات را در برنامه غذایی او بگنجانید. بادام هندی همانند لوبیا و عدس ممکن است سبب ایجاد حساسیت شود. موادغذایی که احتمال وجود فرآورده های آجیلی در آن ها وجود دارد عبارت است از بیسکویت، شیرینی جات و انواع بستنی، در صورت سابقه آلرژی در خانواده بهتر است زنان باردار و شیرده از مصرف این نوع موادغذایی پرهیز کنند. اما در غیر این صورت استفاده از این مواد اشکالی ندارد.
● فواید آجیل چیست؟
آجیل سرشار از پروتئین و ویتامین B است که به بدن انرژی می دهد.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید