جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آبریزش بینی


آبریزش بینی
برای دانستن دلایل آب ریزش از بینی که عموماً هنگام ابتلا به انواع آلرژی و سرماخوردگی ایجاد می شود، باید ابتدا از ماهیت ماده ای موسوم به موکوس مطلع شویم. موکوس نوعی ماده چسبنده لزج موجود درون بینی است که گاهی از آن به عنوان مخاط یاد می شود.
وجود موکوس درون بینی اهمیت زیادی دارد، مثلاً این ماده انواع میکرب ها، گرد و خاک و مواد زائدی را که به سمت ریه حرکت می کنند در بینی متوقف می کند، اما مشکل اینجاست که موکوس گاهی تنها درون بینی باقی نمی ماند و حرکت می کند.
● دلایل آب ریزش بینی
▪ سرماخوردگی یا آنفلوآنزا: اگر مبتلا به هر یک از این بیماری ها باشید، بینی شروع به ساخت بیش از حد مخاط می کند تا از هجوم باکتری و ویروس ها به ریه و سایر قسمت های بدن جلوگیری کند. در چنین حالتی موکوس زیاده از حد شروع به حرکت کرده و از بینی یا گلو خارج شده و یا به سمت سینوس ها حرکت می کند که باعث احساس ناخوشایندی در زمان سرماخوردگی می شود.
▪ ابتلا به انواع آلرژی: در این حالت بدن ماده آلرژی زا را به عنوان میکروب یا ماده خارجی تلقی کرده و برای بیرون راندن آن از بدن، عمل می کند. در نتیجه مخاط بیش از حد ترشح کرده و فرد دچار آبریزش از بینی می شود.
▪ گریه کردن: زمانی که گریه می کنید، قطرات اشک از غدد اشکی موجود در زیر پلک ها خارج شده و به مجاری اشکی می ریزد که در نهایت در انتهای بینی تخلیه می شود. اشک با موکوس مخلوط شده و آبریزش از بینی آغاز می شود.
▪ هوای سرد: زمانی که در یک روز سرد، از خانه خارج می شوید، بینی تلاش می کند تا به بهترین شکل ممکن هوای سردی را که وارد آن می شود، قبل از ورود به ریه، گرم کند. عروق خونی موجود، گشادتر شده و به گرم کردن هوا کمک می کند.اما افزایش جریان خونی در عین حال به تولید موکوس کمک کرده و در نهایت منجر به آبریزش بینی می شود.

مونا کربلایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید