پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خانمها، آقایان، خنده خاصیت دارد!


خانمها، آقایان، خنده خاصیت دارد!
آخرین باری که خندیدید کی بود؛ یک خنده خوب و از ته دل که صورت شما را سرخ کرده باشد و هنگام خندیدن پاهای خود را به زمین کوبیده باشید؟ از نظر روان شناسان, خنده واکنش هیجانی است که زندگی شخصی و اجتماعی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دارای ویژگی‌هایی است که آن را از دیگر واکنش‌های هیجانی متمایز می‌کند. خوشحالی و نشاط در زندگی پر استرس امروزی ما یکی از مباحث فراموش شده است که بیش از پیش سلامت روانی ما را تهدید می‌کند.
خوشبختانه توانایی خندیدن در همه ما وجود دارد و همه ما می‌توانیم از این لحظه تصمیم بگیریم که خندان و خوش رفتار باشیم. عادت به شاد بودن با تمرین و انتقال اندیشه‌های شادی بخش به ذهن متبادر می‌شود. از این رو, هر روز خندیدن از ته دل را بیاموزید. یادتان باشید که در کنار کار و فعالیت به استراحت و تفریح احتیاج دارید و در کنار رفتار جدی به شادی و نشاط نیازمندید. فراموش نکنید یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های زندگی خنده است. سعی کنید خود را شاداب و خندان نگه دارید.
● اندیشه‌های شاد
اندیشه‌های شادی بخش موجب می‌شود تا حوادث آن روز روند شادی آفرینی به خود بگیرند. هنگامی که بتوانید اندیشه‌های خود را تحت تسلط خود درآورید، می‌توانید ادعا کنید که به کنترل شادمانی خود نیز دست یافته‌اید. به جای هر اندیشه ضعیف، فکری قوی و به جای اندیشه‌های منفی، افکار مثبت و به جای کینه و رنجش، عشق و نیز به جای افسردگی و ضعف، چالاکی را جایگزین کنید، آنگاه پی‌خواهید برد که به اصول جادویی شاد زیستن دست یافته‌اید. وقتی اصول شادمان زیستن را بیاموزید، به آسانی می‌توانید با کمک آن هر چه بهتر زندگی کنید لبخند زدن به یقین به شما انرژی فراوان و روحیه مناسبی می‌دهد. به طوری که درافزایش سلامت جسمانی تان نیز مؤثر است. بنابراین راحت بخندید, تحقیقات نشان داده است که خنده علاوه بر ارتقای سلامت روانی, ما را در برابر بیماری‌ها و دردها نیز محافظت می‌کند و در نتیجه می‌توان ازآن حتی در بیمارستان‌ها نیز استفاده کرد.
خنده به دلیل تأثیر گذاری مثبت بر دستگاه‌های عصبی و مغز، تنفس، گوارش، گردش خون و قلب و عروق و دیگر اندام‌های حیاتی بدن نقش قابل توجهی در پیشگیری و درمان‌های بیماری‌ها برعهده دارد. وقتی که خندیدن را به پایان رساندید، به آرامی بنشینید و فواید آن را ببینید. روح خنده و شادمانی مانند پزشکی ماهر، بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند. گروهی از روان شناسان درباره خنده معتقدند که خنده بهترین داروی درمان کننده است و اگر می‌شد خنده را از داروخانه خرید، پزشکان برای انسان‌های بیمار و سالم روزی چند بار لبخند تجویز می‌کردند. همچنین خنده نشانه بارز اعتماد به نفس, سلامت روان و احساس امنیت است. بررسی‌ها نشان می‌دهند افرادی که چهره‌ای خندان دارند، از اعتماد به نفس خوبی برخوردارند. به یاد داشته باشید که خنده‌های دلپذیر، سرود نشاط آور روح و روان هستند بنابراین با شاد بودن روح خود را شفا دهید زیرا صداهای شادی آفرین نه تنها بدن را درمان می‌کنند بلکه روح را هم شفا می‌بخشند. و اما بهترین خنده، خنده کسی است که آن قدر اعتماد به نفس دارد که حتی می‌تواند به خودش هم بخندد.
● خنده از ته دل
از ته دل خندیدن، ایجاد خوش بینی و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و ترس و بدبینی را دور می‌کند. هنگامی که کسی را ملاقات می‌کنید یا یکی از دوستان قدیمی خود را می‌بینید و یا هر روز صبح که سرکار می‌روید، تبسم کنید اما مراقب باشید که لبخندتان ریشه‌دار و واقعی باشد. یادتان باشد که خنده تمسخر‌آمیز هرگز نمی‌تواند درمان کننده و آرام بخش باشد. همچنین خنده‌ای که از سر بدگویی باشد نیز تسکین دهنده نیست. پدیدآورنده شادی و نشاط باشید و سود آن را مانند میوه‌ای به چنگ آورید. کسی که از ته دل می‌خندد، نشاط دیگران را فراهم می‌سازد. او با انجام این کار همچون ورزش به گردش خون خود کمک می‌کند و موجب ماساژ عضلات شکم خویش می‌شود. ما می‌توانیم با خندیدن به بهبود و تقویت روابط خانوادگی یا زناشویی‌مان اقدام کنیم به ویژه آنکه می‌توانیم با این کار فرزندانی شاد و دارای اعتماد به نفس پرورش دهیم. یادتان باشد که هیچ چیزی بهتر از یک لبخند که از صمیم قلب باشد، یک فرد مهاجم و خشمگین را آرام نمی‌کند. با خنده پیش از اخم کردن، از شر نگرانی خلاص شوید.
افرادی که همیشه لبخند بر لب دارند، از شکیبایی بیشتری در برابر دشواری‌های زندگی برخوردار می‌شوند و توانایی بیشتری برای مبارزه با سختی‌ها و چالش‌های زندگی پیدا می‌کنند.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید