پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگرانی‌های جزیی


نگرانی‌های جزیی
● چرا وقتی سردمان می‌شود، مو به تنمان راست می‌شود؟
وقتی سردت می‌شود، دندان‌هایت به هم می‌خورد، می‌لرزی و مو به تنت راست می‌شود... این اتفاق باعث می‌شود که کمی گرمت بشود. وقتی موهای بدن سیخ می‌شود، سوراخ‌های پوست تنگ‌تر و فشرده‌تر می‌شود تا بدن گرمای کم‌تری از دست بدهد.
● چرا وقتی که گرممان می‌شود، عرق می‌کنیم؟
بدن ما برای مبارزه با گرما عرق می‌کند. عرق آبی است که کمی هم نمک دارد و وقتی که از روی بدن بخار می‌شود، بدن را خنک می‌کند.
● چرا آدم سکسکه می‌کند؟
بعضی وقت‌ها آدم سکسکه می‌کند چون یا زیاد یا خیلی تند غذا خورده است. زیر شش‌های ما ماهیچه‌ای است به نام دیافراگم. بعد از غذا هنگامی که می‌خواهیم نفس بکشیم، یک دفعه دیافراگم منقبض می‌شود. آن وقت هوایی که حبس شده است در گلوی آدم صدا تولید می‌کند: هع... هع... هع...
● چرا حتی وقتی که دلمان نمی‌خواهد، باید بخوابیم؟
خواب برای سلامتی لازم است. ما خستگی روزانه را به کمک خواب برطرف می‌کنیم. وقتی که آدم می‌خوابد، دیگر هیچ کاری نمی‌کند. البته هنگام خواب، قلب می‌تپد، آدم نفس می‌کشد، غذا هضم می‌شود و آدم خواب می‌بیند. ضمناً موقعی که آدم می‌خوابد، بیشتر رشد می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود.
● بهتر است بدانی!
اوّل که می‌خوابی، خوابت سبک است و با کم‌ترین صدایی بیدار می‌شوی.بعد خوابت عمیق می‌شود. بدنت کاملاً بدون حرکت می‌شود. آن وقت ظرف چند دقیقه خواب می‌بینی. در این هنگام، دست‌هایت حرکت می‌کنند. چشم‌هایت تکان می‌خورند و تو می‌خندی. این سه مرحله در طول شب بارها تکرار می‌شود.

منبع: پاسخ به چراهای من
مترجم: مهناز عسگری
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید