سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

بهداشت جسمی بلوغ در دختران


بدون تردید سیر تحولات دوران بلوغ كه فعالیت غدد جنسی نیز از آن جمله است، تاثیر مستقیمی بر بهداشت جسمی فرد می گذارد. از طرفی ویژگیهای مرحله بلوغ همچون تمایلات، كنجكاوی، حادثه جویی و حتی انزواطلبی از عوامل تاثیر گذار بر سلامت نوجوانان محسوب می شوند. از طرف دیگر در این دوره به علت رشد سریع جسمانی و فعالیت بدنی،‌ نوجوان نیاز به تغذیه، ورزش منظم، استراحت و تفریح سالم دارد و لازم است نكات بهداشت فردی را رعایت كند تا بتواند به سایر نیازهای خود كه مهمترین آنها مصون بون در مقابل بیماریهاست، آسانتر دسترسی پیدا كند. برای دستیابی به اهداف فوق رعایت نكات بهداشتی زیر به نوجوانان دختر توصیه می‌شود:
توجه به نظافت پوست موجب زیبایی، شادابی، تبخیر، تعریق و تنفس پوستی و از بین رفتن بوی بدن می شود. شستشو با آب ولرم و صابون سبب پاكیزگی پوست می‌شود. در این دوره غدد عرق، ماده چربی با بوی بد ترشح می كنند كه سبب بدبو شدن بدن می شود. شستشوی بدن و استحمام علاوه بر تمیزی و نشاط و شادابی نوجوان،‌ سبب از بین رفتن بوی بد بدن نیز می‌شود.
بنابراین بهترین و مهمترین وسیله نظافت پوست، حمام كردن و شستن تمام بدن بوسیله آب گرم و صابون است. استحمام مرتب برای سلامت نوجوان لازم است.
در شروع بلوغ به علت فعالیت هورمونهای بدن، فعالیت غدد پوست زیاد شده، باعث ایجاد جوش
می‌شود. جوشهای صورت نباید دستكاری شوند زیرا موجب عفونت و برجای ماندن محل جوشها به شكل
جای زخم بر روی صورت می شود. در موارد خفیف بایستی از طریق شستشوی مرتب با آب ولرم و صابون آنها را تمیز نگهداشت و از دستكاری یا فشار دادن و كندن آنها خودداری كرد.
استفاده از حوله و وسایل بهداشتی شخصی و همچنین زدودن موهای زائد بدن به روش صحیح،‌ از نكات ضروری است كه باید رعایت شود.
محافظت و پاكیزگی دست و صورت كه بیشتر در معرض آلودگی هستند، اهمیت زیادی دارد. شستشوی مرتب پاها و مسواك زدن منظم و مرتب و صحیح دندان ها از نكات بهداشتی ضروری در همه دوره های زندگی و بخصوص در دوران بلوغ هستند. با رعایت بهداشت دهان و دندان، پوست و سایر موارد بهداشت فردی، نوجوانان می توانند از ابتلا به بسیاری از بیماریها پیشگیری كنند. بهترین زمان ارتودنسی دندانها در ابترای سنین بلوغ است و رفع مشكلات دندانی باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می‌شود.
منبع : شبکه اطلاع رسانی بهداشتی جوان


همچنین مشاهده کنید