جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ دسامبر در سال ۱۳۹۸ میلادی ـ بپاخیزی چینی ها بر ضد سلطه مغول به رهبری یک روستازاده - فرمول مقابله مسالمت آمیز با مخالف


«ژو یووان زانگ» یک روستایی و کشاورز که چین را بار دیگر متحد کرد و سلسله پادشاهی مغولها را در چین منقرص ساخت و آنها را به دشت «گبی» ـ همانجایی که آمده بودند فراری داد ۲۰ دسامبر در سال ۱۳۹۸ میلادی درگذشت. ژو (زو) هنگام مرگ ۷۰ ساله بود.
پدر ژو او را در جوانی از کار کشاورزی بازگرفت و به مدرسه آموزش روحانیون بودایی فرستاد و روحانی شد و در این سمت اطلاعات وسیعی از عدم رضایت مردم از دولت مغولی چین (سلسله یووان) به دست آورد. سپس دسته یی از کشاورزان و مردم عادی چین را با خود همدست کرد و انقلاب بزرگی به راه انداخت که به انقلاب کلاه قرمزها (Red Turbans دستار قرمزها) معروف شد. او می دانست که اربابان ملک حامی پادشاه هستند. بنابراین، نخست به تضعیف و از میان بردن آنان پرداخت و در سال ۱۳۶۸ شهر پکن را به آسانی تسخیر کرد. سپس شاهزادگان ایالتها را عزل و زندانی و وحدت چین را بار دیگر تامین کرد. وی تا آخرین لحظه عمر از غم مردم عادی و کشاورزان فارغ نبود و برای نویسندگان و اهل فرهنگ و ادب، حتی آنان که روش وی را نمی پسندیدند حقوق ماهانه برقرار کرده بود تا بکار خود در هرگوشه ای که بخواهند (منزل) ادامه دهند.
ژو برای حفظ وحدت چین، یک شبکه سراسری اطلاعاتی مرکب از ماموران مخفی ایجاد کرده بود تا او را از هر گونه مخالفت و دشمنی و توطئه آگاه گردانند. ژو پس از شناخت مخالفان می کوشید که آنان را قانع کند تا دست از مخالفت بردارند. فرمول «تبدیل دشمن به مخالف، و مخالف به ناراضی، و ناراضی به بی اعتنا (خنثی ـ بی طرف)» از اوست که اینک در سراسر جهان بکار بسته می شود و دولت ها به جای مجازات سخت، مخالفان خود را طبق این فرمول، آرام و خنثی می کنند بدون این که انعکاسی داشته باشد و در افراد تولید مقاومت کند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید