چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

دستور کلی برای طبخ پلو و چلو


برنج  :  ۴ فنجان
نمک  :  ۱ قاشق مربا خوری
روغن  :  ۲ قاشق سوپخوری
برنج بی خرده را پاک نموده پس از اینکه چند بار در آب شستید آن را در آب ولرم ریخته رویش نمک پاشیده، بگذارید چند ساعت خیس بخورد.
چون برنج در دیگ کوچک خوب قد نمی‌کشد آن را در دیگی نسبتاً بزرگ بار نموده و با احتیاط و آهسته آهسته کفگیر را در چلو هم زده کف آن را بگیرید.
همین که مغز برنج پخته شد فوراً آن را از روی آتش بردارید در آبکش بریزید و قدری آب و نمک گرم روی آبکش ریخته برنج‌ها را بچشید، چنانچه نمکش زیاد باشد، باز یکی دو دفعه دیگر آب گرم بدون نمک روی آن بریزید.
سپس دیگ را روی آتش بگذارید و قدری روغن در دیگ ریخته، پس از چرب کردن ته دیگ یک ملاقه آب در آن ریخته برنج را در آن بریزید به‌طوری که اطراف دیگ قدری خالی و میانش بالا آمده باشد.
در صورتیکه مایلید ته دیگ عالی به‌دست آورید اولاً ته دیگ چرب تر باشد و پس از چرب نمودن ته دیگ مقداری خمیر به ته دیگ بمالید و روغن بیشتری روی آن بریزید.
بعضی‌ها یکدانه تخم مرغ را زده و با برنج و زعفران مخلوط نموده ته دیگ می‌ریزند که ته دیگ مطبوعی به‌دست آید
سپس دیگ را روی آتش گذارده همین که بخارش خارج شد، آتش را ملایم‌تر کرده در دیگ را محکم‌تر روی دیگ گذاشته، چند گل آتش روی دیگ بگذارید و از آتش زیر دیگ بکاهید تا چلو دم کند.
اگر با اجاق گاز غذا درست می‌کنید وقتی آب برنج در حال تمام شدن بود دم کن را برروی آن می‌گذارید و زیر آن را کم کنید بعد از ۳۰ دقیقه چلو حاضر است، مواظب باشید برنج ته نگیرد.


همچنین مشاهده کنید