سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

ارتباط بین مدیریت کیفیت و مدیریت دانایی


ارتباط بین مدیریت کیفیت و مدیریت دانایی
ارتباط ببن دانایی و کیفیت در بسیاری از مراجع در حد اظهار نظر دیده می شود . مانند:
"بسیاری از فعالیت­های بهبود، نیازمند خلق دانایی جدید در سازمان هستند. همچنین دمنیگ گفته است که "بهترین تلاش­ها و سعی زیاد، در صورتی که بر مبنای دانایی بنا نشود، تنها منجر به عمیق­تر شدن چاله­ای که اکنون در آن هستیم، می­شود" بنابراین، فهم دانایی، نقش کلیدی در فهم فعالیت­های بهبود سازمانی دارد. بنیان­گذاران مدیریت کیفیت، به نقش دانایی در فعالیت­های بهبود اشراف داشتند.
از سوی دیگر، هدف اصلی مدیریت کیفیت و مدیریت دانایی، مشابه است : خلق دانایی سازمانی بیشتر در جهت بهبود عملکرد. بسیاری از رهبران کیفی، دانایی را به عنوان یک مفهوم پایه در نظر گرفته­اند، اما اغلب در مورد معنای آن اتفاق نظر ندارند.
ارتباط دو جانبه و تنگاتنگ بین مدیریت دانایی و مدیریت کیفیت را از جنبه دیگری نیز می توان بررسی کرد: مدیریت کیفیت با استفاده از دانایی موجود در سازمان و درخواست دانایی از محیط (مشتریان ، بازار ، رقیبان ،بهترین الگوها ،قراردادها و پیمان ها و ....) انجام می شود. فعالیتهای مدیریت کیفیت با توجه به دیدگاه دانایی- محوری در سازمان ، باعث خلق دانایی می شود.در این صورت ، فرایندهای مدیریت کیفیت بهتر و موثرتر انجام می شوند و سازمان بهبود عملکرد بیشتری خواهد داشت. بسیاری از صاحبنظران کیفیت (مانند دمنیگ، شوارت، ایشی­کاوا، ....) بر اهمیت خلق دانایی تأکید داشته­اند. اما مفهوم دانایی را به خوبی تعریف نکرده­اند. علاوه بر این، برخی بر دانایی صریح و برخی بر دانایی ضمنی تأکید داشته­اند. برخی دانایی فردی، و برخی دانایی سازمانی را در نظر گرفته­اند. بنابراین، مدیریت کیفیت در رابطه با مفاهیم دانایی، دچار سر در گمی است.
این گونه بررسی ها ( که من در قالب گزارش اول – مرور ادبیات حوزه مورد تحقیق- در اسفند ماه سال گذشته تهیه کردم و مراجع آن قابل ارائه است ) ، نشان می­دهد که دانایی، نقش کلیدی در توسعه مدیریت کیفیت داشته است؛ اگرچه ارتباط بین مدیریت کیفیت و دانایی، به صورت واضحی بیان نشده است و تحقیقات دانشگاهی کمی – بویژه در خصوص تحقیقات کمی - در خصوص ارتباط بین مدیریت کیفیت و دانایی انجام شده است.
سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چهارچوب تحقیق- بویژه تحقیق کمی- که به بررسی این ارتباط می پردازد بایستی چگونه باشد؟؟ همان گونه که می بینید ، ارتباطات واضح و آشکارند اما مبنای تئوریک و عملی که قابل ارجاع و اثبات باشد وجود ندارد.....

نسیم تهرانی
kmterms.mihanblog.com
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید