پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

حقوق و مشکلات داوری


حقوق و مشکلات داوری
بحث داوری در فوتبال این روزها تبدیل به یک سوژه خوب برای طبع آزمایی نویسندگان و گویندگان ورزشی شده است از یک طرف فدراسیون اعلام می‌کند کلیه حقوق‌ داوران را پرداخت کرده از سوی دیگر بعضی از مردان سوت به دست این ادعا را رد می‌کنند.
از آنجایی که پیدا کردن واقعیت‌ها در ورزش کار ساده‌ای نیست و دستگاه دروغ سنج هم توان داوری دقیق در قبال سخنان دروغگوهای حرفه‌ای را ندارد یک نویسنده ساده و گمنام ورزشی که جای خود دارد. بنابراین بهتر است قضاوت درخصوص سخنان طرفین را رها کرده به اصل مسئله بپردازیم .
از زمانی که ورزش متولد شده داوری نیز در آن مطرح بوده و پابه‌پای آن پیش می‌رود و همان طور که در آن رشته تغییراتی داده می‌شود در مقررات و شکل قضاوت‌ها نیز دگرگونی حاصل می‌شود . فوتبال نیز از این قاعده مستثنی نیست و به مرور مقررات آن دستخوش تغییراتی شده که در جای خود باید به آن پرداخت.
یکی از مهمترین تفاوت‌هایی که فوتبال امروز با آنچه در ابتدای تولدش به وجود آمده ورود پول به آن است . این میهمان تازه وارد که اتفاقا برای اکثر اعضای خانواده فوتبال بسیار دوست داشتنی هم هست به تمامی میزبانان به یک چشم نگاه نکرده و نفعش برای بعضی‌ها بیش از سایرین بوده است و همین موضوع سبب شده تا مشکلاتی فرا روی این رشته جذاب و پرطرفدار پدیدار شود . از جمله این مشکلات اعتراض داوران به دستمزدهاست .
آنها معتقدند وقتی بازیکنان و مربیان صدها میلیون تومان درآمد سالانه دارند گرفتن دویست هزار تومان بابت قضاوت در یک مسابقه حساس لیگ برتر عادلانه نیست اما آیا چنین مقایسه‌ای درست است؟ البته هر چقدر وضعیت اقتصادی یک داور بهتر باشد فکری آسوده‌تر دارد و بهتر هم می‌تواند قضاوت کند ا ما آیا این توقع که کلیه مشکلات مالی زندگیش از طریق چند قضاوت در ماه مرتفع شود صحیح است تا جایی که اخبار و اطلاعات می‌گوید داوری در سطح اول فوتبال جهان هم شغل اول کسی به حساب نمی‌آید و معمولا یک علاقه شخصی گروهی را به سوی این شغل روانه می‌سازد.
داوران خوب فوتبال ایران باید بدانند نوجوان و جوانی که به ورزشگاه می‌آید و احیانا با فحش‌های خود خستگی را برتن او می‌گذارد وضعیتی به مراتب بدتر از داوران دارد .با اتوبوس‌ می‌آید با اتوبوس باز می‌گردد پول بلیت را به زحمت تهیه می‌کند وضعیت مالی والدینش تعریفی نیست .پس کمی توقع خود را پایین بیاورند و با همین دستمزد فعلی بسازند و به بالاتری‌ها هم نگاه نکنند.
ورزش ما همین است و قرار هم نیست مساواتی در آن برقرار شود. پس ناراحتی‌ها را کنار بگذارند و سالم سوت بزنند.ای داور زحمتکش که فکر می‌کنی از قافله دنیا عقب افتاده‌ای بدان! سالم زندگی کردن بر هر چیز دیگر ارجعیت دارد بنابراین خودت را به کمتر از رضای خداوند مفروش!
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید