چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کودکان زیر یک سال غذای بی‌نمک بخورند


کودکان زیر یک سال غذای بی‌نمک بخورند
افزایش مصرف روغن‌ها و چربی‌ها، مواد قندی و نمک، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون، چاقی، دیابت و برخی از انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.
برای رسیدن به تعادل وزنی و داشتن بدنی سالم همراه با احساس نشاط و جوانی باید نکاتی را همیشه در زندگی مد نظر داشت؛ از جمله این‌که بدانیم برای پیشگیری از افزایش فشار خون، مصرف نمک را کاهش دهیم و برای استفاده روزمره نمک‌های یددار را به کار بریم.
به یاد داشته باشید که به غذای کودک زیر یک سال نمک اضافه نکنیم تا ذائقه او به غذاهای شور عادت نکند.
شایع‌ترین علت مرگ و میر در کشور بیماری‌های قلبی - عروقی است. از هر ۸۰۰ مرگ در روز ۳۰۰ مورد آن به علت بیماری‌های قلبی - عروقی است؛ در نتیجه برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون، به جای روغن حیوانی و روغن نباتی جامد از روغن‌های مایع مانند روغن‌های زیتون و آفتابگردان استفاده کنید.
از مصرف بی‌رویه شیرینی‌های خامه‌دار، چیپس، سس سفید، سوسیس، کالباس، همبرگر، کله‌پاچه، مغز و دل و قلوه که حاوی مقدار زیادی چربی هستند، اجتناب کنید.
برای کاهش مصرف چربی‌ها، غذاها را به صورت کبابی، تنوری، بخارپز یا آب‌پز تهیه کنید.
سعی کنید حداقل ۲ بار در هفته ماهی مصرف کنید، زیرا چربی مفید آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
به خاطر داشته باشید چاقی زمینه‌ساز ابتلای انسان به بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت و برخی از انواع سرطان‌هاست.
طبق آمار متوسط مصرف مواد قندی در کشور ۴۰ درصد بیش از مقادیر مورد نیاز است. مصرف زیاد مواد قندی و شیرینی‌ها منجر به چاقی می‌شود.
به جای مصرف انواع نوشابه‌های شیرین گازدار و آبمیوه‌های صنعتی از نوشیدنی‌های سالم مثل آب، دوغ، شیر و آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید.
به جای مصرف قند از توت خشک، انجیر خشک، کشمش و خرما استفاده کنید، ولی در مصرف این مواد هم زیاده‌روی نکنید.
همچنین از مواد پرفیبر نظیر حبوبات و سبوس غلات که حاوی الیاف گیاهی و مواد مغذی هستند مانند نان‌های سبوس‌دار بیشتر استفاده کنید.
منبع : روزنامه جام جم


همچنین مشاهده کنید