پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

صبحانه و اهمیت آن


صبحانه و اهمیت آن
در فرهنگ غذایی بیشتر ملت ها، صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم محسوب می شود و نزد ایرانیان نیز از دیرباز صبحانه جایگاه ویژه ای داشته است. مواد غذایی با ارزش بالا که ایرانیان به عنوان صبحانه مصرف می کنند مثل تخم مرغ، شیر، پنیر و انواع مغزهای گیاهی حکایت از شناخت بالای آنان از نیاز بدن به این مواد در هنگام صبح دارد ولی متأسفانه امروزه به خاطر شیوه های جدید زندگی شهری، اهمیت صبحانه به خصوص برای کودکان و نوجوانان به خوبی نهادینه نشده است و اغلب دانش آموزان میل چندانی به خوردن صبحانه نشان نمی دهند و آثار منفی آن، هم در رشد جسمانی آن ها و هم در پیشرفت تحصیلی شان مشهود است.
● اهمیت صبحانه از دیدگاه علمی:
بیشتر انرژی بدن ما از مواد قندی یا کربوهیدرات ها تأمین می شود و کربوهیدرات ها در کبد و ماهیچه ها ذخیره می شوند. هنگام صبح که از خواب بر می خیزیم، تقریبا ذخیره کربوهیدرات بدن تمام شده است و بدن برای تأمین انرژی خود به این مواد نیاز دارد. (به خصوص مغز که تقریبا تمام انرژی خود را از سوختن مواد قندی به دست می آورد و در هنگام کاهش قند خون با مشکل روبه رو می شود) بدن مجبور است در هنگام کاهش ذخایر قندی خود از ذخایر چربی استفاده کند و اگر باز هم فعالیت ادامه داشته باشد، این پروتئین ها هستند که برای تولید انرژی می سوزند، که این امر باعث ضعیف شدن بدن می شود. خوردن صبحانه از طعم بد دهان و بد خلقی در طول روز هم جلوگیری می کند و سبب افزایش ۲۰ درصدی حافظه در بزرگسالی می شود. دانش آموزان به دلیل این که در دوران رشد هستند، نیاز بیشتری به خوردن صبحانه دارند. کسانی که صبحانه نمی خورند، در مدرسه سوخت سلول های مغزشان بسیار کم می شود و گذراندن ساعات آخر کلاس برایشان خیلی مشکل است.
● چه کنیم که دانش آموزان به خوردن صبحانه اهمیت بدهند؟
یکی از مهم ترین عوامل نخوردن صبحانه در دانش آموزان، دیر برخاستن از خواب است که باعث کمبود وقت می شود. دانش آموزان مجبورند بلافاصله بعد از برخاستن از خواب خود را به مدرسه برسانند و فرصتی برای خوردن صبحانه ندارند، بنابراین باید به بچه ها عادت بدهیم که زود بخوابند و صبح زودتر از خواب برخیزند.عامل دوم خوردن شام سنگین در دیر وقت است که باعث می شود بچه ها صبح ها میلی به خوردن صبحانه نداشته باشند پس زود خوردن شام و سبک بودن آن می تواند مؤثر باشد.عامل دیگری که می تواند بچه ها را به خوردن صبحانه ترغیب کند، همراهی والدین با فرزندان در خوردن صبحانه است و بالاخره تنوع مواد غذایی تهیه شده برای صبحانه مؤثر است. والدین باید به صبحانه بهای بیشتری بدهند و مواد متنوع تری را برای صبحانه تهیه کنند تا بچه ها طبق میل و سلیقه خود بتوانند آن را انتخاب کنند.توصیه می شود هنگام صبحانه حتما از نان یا مواد نشاسته ای دیگر مثل سیب زمینی استفاده شود چون این مواد می توانند در طول روز قند خون را بالا نگه دارند. مواد شیرین مثل عسل و مرباها نیز از مواد قندی با ارزشی برای صبحانه هستند.تخم مرغ و پنیر مقادیر زیادی پروتئین دارند و به خصوص در سن رشد بچه ها بسیار مفیدند. از دیگر مواد بسیار مطلوب برای صبحانه، مغزهای گیاهی مثل بادام، گردو و پسته هستند که ذخیره خوبی از چربی و پروتئین دارند و برای تأمین انرژی بدن بسیار خوب هستند. خوردن حداقل یک لیوان شیر در هنگام صبح نیز به دانش آموزان توصیه می شود زیرا شیر دارای مواد قندی، کلسیم، پروتئین و چربی است که در سن رشد برای دانش آموزان بسیار مفید است.

زهرا رضایی
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید