پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲۲ دسامبر


● ۱۰۵۵: طغرل سلجوقی که نیروهای او بغداد را تصرف کرده بودند بدون دست زدن به ترکیب دستگاه خلافت عباسی ، این شهر را ضمیمه قلمرو خود اعلام کرد . بغداد که قبلا یک روستا در نزدیکی مدائن یایتخت باستانی ایران بود در سال ۷۶۱ به تصمیم ابو جعفر منصور خلیفه عباسی به صورت شهر در آمد و مرکز خلافت عباسیان شد . نام بغداد پارسی است به معنای هدیه خدا ( بغ یعنی خدا + داد).
● ۱۳۳۹: به تصمیم دوک حاکم بر امیر نشین مسکو ، کار ساختن کاخ کرملین آغاز شد. در آن زمان هنوزکشور روسیه به وجود نیامده بود.
● ۱۸۰۷: دولت آمریکا نخستین تحریم خارجی را از زمان تاسیس خود اعمال کرد و اعلام داشت که داد وستد با انگلستان و فرانسه را تحریم می کند تا این دوکشور مجبور به صلح کردن باهم شوند.
● ۱۸۴۲: دولت آمریکا استقلال جزایر هاوایی را به عنوان یک کشور برسمیت شناخت که اینک یکی از ایالات آمریکاست .
● ۱۸۹۴: یک دادگاه فرانسه سرگرد لهستانی تبار یهودی فرانسه «آلفرد دریفوس » را به جرم ارتکاب خیانت به اعدام محکوم کرد که به این حکم وسیعا اعتراض شد و قضات دادگاه متهم به داشتن احساسات ضد یهود شدند و همین اعتراض ها سرانجام به لغو حکم نجامید.
● ۱۹۱۹: در پی تشدید فعالیت آنارشیستها در اروپا ، دولت آمریکا ۲۵۰ رادیکال و آنارشیست خارجی را که شناخته شده بودند از این کشور اخراج کرد.
● ۱۹۴۲: هواپیماهای ژاپنی برای نخستین بار کلکته هند را بمباران کردند. ژاپن اندونزی و برمه ( میانمار ) را که از شرق هند فاصله زیاد ندارند تصرف کرده بود. در آن زمان هند مستعمره انگلستان بود.
● ۱۹۴۶: جنگ هوشی مین با فرانسه که می خواست باردیگر حکومت استعماری خود را در ویتنام مستقر سازد آغاز شد.
● ۱۹۶۷: شمار نیروهای امریکایی در ویتنام به ۴۷۴ هزار تن رسید.
● ۱۹۷۲: زمین لرزه ای به شدت اندکی بیش از هفت ریشتر بیش از ۱۲ هزار تن را در یایتخت کشور نیکاراگوئه نابود کرد .
● ۱۹۸۹: سامیوئل بکت نمایشنامه نگار آمریکایی در این روز درگذشت. وی ۸۳ ساله بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید