جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

وسپا سمبل آزادی ایتالیا


وسپا سمبل آزادی ایتالیا
به گزارش AFP در رم: در سال های گذشته همه خانواده های ایتالیایی از «ماشینی با دو چرخ» استفاده می كردند. امروزه موتورهای سبك و قشنگ در خیابان های بزرگ می لغزند و پیش می روند.وسپا این ماه شصتمین سال خود را جشن می گیرد و به عنوان اولین نشانه (سمبل) ایتالیا شناخته شده است. وسپا با شكل دوكی خود كه شبیه زنبور و بدنه اش كه از جنس فولاد است به عنوان نشانه یا سمبل ایتالیا در سراسر جهان مشهور شده است. این وسیله نقلیه كوچك هرگز كوچه های باریك و رنگارنگ رم را بند نمی آورد. وسپا مبدل به سمبلی از آزادی و زیبایی برای طرفدارانش شده است.
در ۲۳ آوریل ۱۹۴۶ انریكو پیاجو صاحب كارخانه ای به همین نام پس از دریافت تخصص خود در هوانوردی اقدام به تاسیس كارخانه ساخت وسایل جنگی نمود و به كوراندنیو آسكانیو، یكی از متخصصین ماهرش، سفارش كرد و گفت كه موتوری با شكل و شمایل وسپای امروزی بسازد .آسكانیو در ابتدا موتوری ساخت كه آلوده كننده هوا بود اما پس از ماه ها تلاش راحت ترین و ساده ترین وسیله نقلیه یعنی وسپا را تولید كرد و برای محافظت از رانندگان در مقابل گل و خاك و باران، اتاقكی به شكل سپر طراحی كرد. برای ساده و مطلوب كردن رانندگی با موتور (موتورسواری) سرعت را بر روی دسته موتور قرار داد و برای ساده كردن تعویض لاستیك ها به چرخ كمكی (زاپاس) اندیشید. چیزی كه آسكانیو می خواهد ماشینی است كه بر روی آن ما بتوانیم مانند یك صندلی بنشینیم.
موفقیت خیلی سریع و برق آسا روی داد. در سال ۱۹۶۴ دو هزار نمونه از این موتور تولید شد. تولید این محصول از شصت هزار دستگاه (واحد) در سال ۱۹۵۰ به پانصد هزار در سال ۱۹۵۳ رسید در صورتی كه كارخانه های موتورسازی قبل از آن در اروپا گسترش یافته بودند. ایتالیایی ها كه هیچ راهی برای خریدن ماشین نداشتند دوباره به موتور وسپا روی آوردند و وسپا خیلی سریع به اتومبیل خانواده مبدل شد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید