چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پیشگیری از کمردرد دردوران بارداری


پیشگیری از کمردرد دردوران بارداری
جلوی آینه مشغول مرتب کردن موهایم بودم. انگار نسبت به قبل پرتر و درخشنده تر شده است. به یاد این موضوع افتادم که الان موهای دختر کوچولوی ۶۵۰ کیلویی ام نیز احتمالا هم رنگ و هم حالت گرفته‌اند، هر چند که رنگ و حالت موهای او ممکن است بعد از تولد تغییر کند. اما در این هفته به وضوح دیده می‌شوند. از توی آینه یک نیم نگاهی هم به هیکلم ‌انداختم، خصوصا در حالت نیمرخ. بعدش به کمرم حق دادم که با این تغییر مرکز ثقل و افزایش خمیدگی در ستون فقرات دچار درد شود...
البته جالب است بدانید با تغییر عادات بد که اغلب ما به آن دچاریم، می‌توانیم از کمردردهای بارداری پیشگیری کرده و یا حتی این دردها را تسکین دهیم.
مثلا هنگام ایستادن بسیاری از مردم وزن خود را روی یک پا می‌اندازند یا به عقب تکیه می‌کنند و یا خمیده می‌شوند که همه این وضعیت ها ستون فقرات را از هم ترازی خود خارج کرده و به آن آسیب می‌زند یا در هنگام مسواک زدن به سمت سینک دستشویی خم شده و فشار اضافی به ستون فقرات می‌آورند.
اما من چند راه علمی ‌یاد گرفتم که آن را به همه خانم‌های باردار توصیه می‌کنم:
▪ سعی کنید کمی ‌به سمت پایین چمباتمه زده و یک ساعد خود را به سینک تکیه دهید. (مانند شکل مقابل).
▪همچنین می‌توانید یک پای خود را روی چهار پایه قرار دهید که این به شما امکان می‌دهد هم ترازی ستون فقرات را حفظ کنید و فشار را از روی کمر بردارید.
نکته بعدی در مورد پوشیدن جوراب یا کفش است:
برای پوشیدن جوراب یا کفشتان به جای اینکه به جلو خم شوید، که این حالتی دلهره‌آور است و امکان افتادن خصوصا در هفته‌ها یا ماه‌های آخر بارداری است که تعادل شما کمی به‌هم می‌خورد. راه ایده‌آل را انتخاب کنید یعنی نشسته، در حالی که پشت خود را صاف نگه داشته اید یک پای خود را بالا بیاورید و روی پای دیگر قرار دهید، سپس جورابتان را بپوشید.

الهه رضائیان
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید