جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جهش های خیره کننده فناوری نانو در سال ۲۰۰۸


جهش های خیره کننده فناوری نانو در سال ۲۰۰۸
فناوری نانو در سال۲۰۰۸ با رشد خیره کننده ای همراه بود بطوریکه کارشناسان از پیدایش عرصه های کاربردی نوینی برای آن خبر داده اند که شاید تا ۱۰سال پیش در ذهن نمی گنجید. در واقع سال۲۰۰۸ سال پرخبری برای فناوری نانو بود.
● ساخت اولین موتور نانویی
در سال۲۰۰۸ محققان اسپانیایی موفق شدند اولین موتور نانویی که حرکات خود را با تغییرات گرمایی کنترل می کند بسازند. این انتقال دهنده نانویی متشکل از یک نانو لوله کربنی (یک مولکول استوانه ای از جنس اتم های کربن) است که با نانو لوله هم محور کوچک تری که می تواند به عقب و جلو حرکت کند پوشیده شده است. این موتور نانویی می تواند حرکات خود را با استفاده از تفاوت های گرمایی در دو انتهای طول نانو لوله کنترل کند.
● تولید پارچه های هوشمند
همچنین در این سال محققان در آمریکا و چین موفق به تولید شیوه ای ساده و کم هزینه برای تولید پارچه های هوشمند با استفاده از فناوری نانو شدند. این الیاف پارچه هایی الکترونیک هستند که از نانوکربن ساخته شده و توانایی ردیابی بیماری ها، کنترل ضربان قلب و دیگر علائم حیاتی را خواهند داشت. این الیاف دارای انعطاف بالا بوده و لطیف هستند و زمانیکه در هم بافته می شوند با حفظ این خصوصیات جریان الکتریسیته را نیز از خود عبور می دهند.
● نفوذ در معماری
معماری نیز در سال۲۰۰۸ از جانب توسعه دانش نانو با تحولات جالبی همراه بود. در این سال محققان با استفاده از بال پروانه ها برای ساخت قالب هایی در قطع نانو موفق به تولید صفحه هایی شدند که با پوشش دادن شیشه پنجره ها بصورت خودکار باعث زدودن آلودگی و غبار از سطح شیشه می شوند. صفحات بدست آمده در این فرآیند می تواند بعنوان لایه ای بر روی سطح شیشه پنجره ها قرار گرفته و از انباشته شدن غبار و آلودگی بر روی آن جلوگیری کند. در این صورت سطح شیشه ها بصورت صفحاتی خودکار آلودگی را بصورت قطرات آب می زدایند.
● تحولی بنیادین در پیوندهای پیچیده جراحی
پزشکی نیز یکی از مهم ترین اهداف توسعه دانش نانو بوده و بی شک می توان آن را مهم ترین هدف توسعه دانش نانو در سال رو به پایان ۲۰۰۸ بر شمرد. در سال جاری دانشمندان با استفاده از فناوری نانو پیوندهای نوین پزشکی را برای بیماران دارای نقص عضو انجام دادند. این فناوری نوین که از سوی محققان در انگلیس ارائه شده است می تواند به ایجاد تحولی بنیادین در انجام پیوندهای پیچیده جراحی آن هم با ضریب بالای اطمینان و ماندگاری منجر شود.
● حرکت نانوماشین ها با انرژی نوری
یکی از جالب ترین خبرهای مربوط به عرصه نانو تلاش دانشمندان برای استفاده از جریان نور در راه اندازی ماشین های نانویی بوده است. به نوشته مهر، در سال۲۰۰۸ تیمی از محققان مدرسه علوم کاربردی و مهندسی دانشگاه «یل» در آمریکا نشان دادند که انرژی نوری را می توان برای راه اندازی و به جلو بردن نانوماشین ها بکار برد. این فناوری نوین می تواند دریچه ای تازه بسوی طراحی و ساخت کلاس جدیدی از سیستم های نیمه هادی باشد که بواسطه منابع انرژیکی نوری حرکت می کنند.
● ساخت نخستین نمایشگر رنگی جهان با نانولوله های کربنی
همچنین در قالب رویدادی تاریخی محققان از استفاد از دانش نانو برای پایان دادن به افسانه نمایشگرهای مسطح خبر دادند. در این سال محققان موفق به ساخت نخستین نمایشگر رنگی electrophoretic جهان با استفاده از نانولوله های کربنی شدند که پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک جای نمایشگرهای مسطح فعلی را بگیرند.
● بررسی رابطه میان رعد و برق و انرژی هنگفت آزاد با نانو ماهواره ها
اما دانش نانو در این سال راه خود بسوی فضا را هموارتر کرد. در این خصوص اعلام شد که دانشمندان با استفاده از نانوماهواره به بررسی رابطه میان رعد و برق و انرژی هنگفت آزاد شده در بالای جو زمین مربوط به پرتوهای فضایی می پردازد. این ماهواره نانویی Firefly نام داشته و ماموریت دارد تا رابطه میان رعد و برق های زمینی و انفجارات پرتویی فضایی و انرژهای هنگفت تولید شده از آنها را مورد بررسی دقیق قرار دهد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید