پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

Zenvo ST۱ Danish supercar


Zenvo ST۱ Danish supercar
طراحان دانمارکی عموما در کمپانی های مشهور و برتر دنیا شناخته شده اند اما تا به حال تجربه ساخت یک سوپراسپرت خالص وطنی را نداشته اند. این سوپر اسپرت بسیار زیبا و چشم نواز آرزوهای مردم دانمارک را تحقق بخشید. کاربرد خطوط تیزی که در عین هماهنگی بسیار نرم و سنجیده در تمام بدنه خودرو کشیده شده از نکات بارز طراحی این خودرو به شمار می آید. طراحان این خودرو با رعایت همه استانداردهای طراحی بیرونی یک فوق اسپرت،تدبیرهای ویژه و پیشرفته ای برای طراحی درونی اتومبیل نیز اندیشیده اند. صندلیهای الکتریکی پیشرفته، سیستم GPS ماهواره ای با محدوده بالا در سراسر منطقه و بسیاری سیستم های پیشرفته دیگر یک رانندگی مهیج و بی دردسر را برای رانندگان به ارمغان می آورد. انجین این خودرو با یک موتور خورجینی ۸ سیلندر آراسته شده است. قدرت تولیدی این خودرو به ۱۱۰۴hp می رسد.سرعت این خودرو فوق اسپرت ۳۷۵km/h و گشتاور این خودرو به ۱۴۳۰nm می رسد. طراحان و مهندسان این خودرو ادعا می کنند که این خودرو قادر است فقط در ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد که این هم نکته قابل توجه و هیجان آور دیگری است. سیستم تعلیق دو دیفرانسیل و جعبه دنده ۶ سرعته نیز از نکات فنی این خودرو است. درباره مصرف سوخت این خودرو اطلاعاتی در دسترس نیست اما انتظار می رود این خودرو در عین دارا بودن این یژگی های برجسته خودرویی سازگار با محیط زیست و به اصطلاح سبز باشد که در اینصورت واقعا ارزشمند خواهد بود. در مورد قیمت این خودرو هنوز بحثی نشده اما سازندگان این ادعا را دارند که با خریداران کنار خواهند آمد. آنها امیدوارند از سال ۲۰۰۹ شروع به تولید این خودرو کنند و به این نتیجه رسیده اند که در سال فقط ۱۵ عدد از این خودرو دست ساز تولید و به فروش برسد و همین نقطه شروع برای دانمارک، پرشی طولانی از سد حریفان سرسخت و به اصطلاح ابر دیساینرها را به دنبال خواهد داشت.
● Mercedes Concept BlueZero
شرکت مرسدس بنز برای نمایشگاه دیترویت برنامه های ویژه ای دارد. معرفی کانسپت « بلوزیرو » نیز یکی از این برنامه ها است. این خودروی مفهومی بر اساس کلاس B مرسدس شکل گرفته و متعلقات فنی مشترکی با آن دارد. جدیدترین کانسپت مرسدس در سه گونه به معرض نمایش گذاشته خواهد شد: اولی BlueZero- ECell نام دارد که یک خودروی تمام الکتریکی است. موتور الکتریکی این خودرو با استفاده از انرژی که در باتری های لیتیوم یونی ذخیره شده می تواند ۱۳۴ اسب بخار قدرت تولید کند. حداکثر گشتاور این موتور نیز برابر ۳۲۰ نیوتون متر است. با دو ساعت شارژ « بلوزیرو » می تواند در حدود ۱۰۰ کیلومتر مسافت طی کند که بیشتر مناسب مصارف درون شهری است. راهکار دیگر مرسدس برای کاهش مصرف سوخت معرفی مدل دیگری از این خودرو با نام E-Cell است. E-Cell در حقیقت همان مدل الکتریکی است با این تفاوت که یک موتور درون سوز بنزینی سه سیلندر در نقش شارژ کننده موتور برقی وارد عمل شده است. بدین ترتیب BlueZero هیبریدی می تواند تا ۶۰۰ کیلومتر نیز راه بپیماید.اما آخرین مدل « بلوزیرو » از نوع سلول سوختی است که با پسوند F-Cell شناخته می شود (سلول های سوختی با استفاده از تجزیه اتم هیدروژن و استفاده از انرژی حرکتی الکترون آن فعالیت می کنند ; از تجمع تعداد زیادی سلول سوختی می توان انرژی مورد نیاز برای حرکت خودرو را به دست آورد). حداکثر قدرت این سلول های سوختی برابر ۱۳۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور نیز برابر ۳۲۰ نیوتون متر است. این خودرو قدرتی برابر یک موتور دو لیتری دیزلی تولید می کند ولی هیچ آلاینده ای را از خود متصاعد نمی سازد. شرکت مرسدس بنز با معرفی این خودرو عزم جدی خود را برای طراحی و تولید خودروهای کم مصرف نشان داد.
● GX-۳
جدیدترین گزارش تأیید شده از اروپا حاکی آن است که شرکت فولکس واگن قصد پیوستگی با شرکت KTM استرالیایی را دارد،که با و همکاری شرکت KTM بتواند اولین موتورسیکلت تولید VWرا به بازار عرضه کند. carx۱ ،شرکت فولکس واگن و KTM در سال های گذشته با مشارکت هم یک Mini Malistبا مدل X-BOX KTM یک مدل اتومبیل اسپرت را خلق کردند.این مدل در گروه اتومبیلهای ۲لیتری و موتور دارای TURBO قرار دارد. شرکت فولکس واگن مصلحت را در آن دید که چیزی شبیه موتور در دست ساخت را در سال ۲۰۰۶ به معرض دید بگذارد. زمان انتشار نام آن به نام یک مدل مفهومی GX- ۳ نامیده شد. مدل GX - ۳ این نوع وسیله نقلیه در جلو مانند یک اتومبیل دارای دو چرخ بوده اما همان جور که به عقب آن می رویم به موتورشباهت پیدا می کند که دارای یک چرخ است و با دو دسته چرخش چرخ عقب حفظ و کنترل می شود.مدل GX - ۳ مفهومی سبک وزن بوده و دارای موتور ۱‎/۶لیتری، ۱۸۵اسب بخار قدرت برای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۵‎/۲ لیتر سوخت مصرف می کند. یک سوال در اینجا پیش می آید که آیا این مدل مفهومی می تواند به طرح یک مدل فوق العاده برگردد؟ مدل GX - ۳ تولید فولکس واگن به سبک و سنت مدل اولیه آن بصورت یک وسیله نقلیه است اما مدل GX - ۳ یک مدل مفهومی بوده و عملکردی به نوع مفهومی های دیگر دارد. مانند BMW، فولکس واگن خواست یک مدل استثنایی باشد که با همه مدلهای ژاپنی موجود تفاوت داشته باشد و یکی کردن وجود تکنولوژی دراین مدل موتور، یک مزیت بسیار بالاست و ما می توانیم مشاهده کنیم که یک امر فوق العاده و غیر منتظره از دور زدن مدل ۲ با یک کلاچ دوتایی و محورانتقال فوق العاده در دهه اخیر برخوردار است.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید