پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

علم آموزی یا ثروت اندوزی


علم آموزی یا ثروت اندوزی
چند سالی است متولیان تعلیم و تربیت در وزارت آموزش و پرورش بجای تقویت بنیه علمی دانش آموزان و استفاده از ابزارهای نوین در مسیر کسب علم و دانش «مدرک بی درک و فهم» را ارزانی دانش آموزان می کنند تا هم جنجال مردودی را ختم به خیر کنند و هم هزینه تحصیل را که حاصلی نداشته به حداقل برسانند. راه حل چیز دیگری بود که متاسفانه به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک کردند. از آنجمله در صدد برآمدند بحث درصد قبولی را در مدارس مطرح و در ارزشیابی معلمان دخیل کنند. این کار باعث شد تا یک نوع رقابت منفی بین معلمان ایجاد و در نتیجه نمرات بی حساب و کتاب به دانش آموزان داده شود و متولیان آموزش و پرورش آنها را مورد مقایسه قرار دهند و هر یک از متولیان امر برای مصون ماندن از خطر عزل و تنبیه راه کارهای مختلفی را انتخاب کردند که هیچکدام سطح علمی دانش آموزان را بالا نبرد از آنجمله طرح سوالات سطحی، اعلام سوالات امتحانی به دانش آموزان، مامور کردن معلمان هر رشته توسط مدیران در امتحانات نهایی سوم راهنمایی برای رفع اشکال و مطرح کردن جواب در سر جلسه امتحان بود.
اما فاجعه بارتر از همه، طرح تشکیل مدارس آموزش از راه دور که این طرح برگرفته از دانشگاه پیام نور بود. با این تفاوت دانشگاه پیام نور تمام امکانات دانش آموزی را برای دانشجو فراهم می کند و شهریه دانشگاه به شخص یا اشخاصی تعلق نمی گیرد بلکه دولتی است نه انتفاعی، حال آنکه مدارس آموزش از راه دور به افراد حقیقی و حقوقی واگذار شده و برای کسب درآمد و جذب دانش آموز بیشتر به هیچ یک از اصول اولیه اعتنا نمی کنند، تا جایی که کتاب درسی به هیچوجه تدریس نمی شود و کلیه کتب درسی در دو یا سه صفحه بصورت سوال و جواب خلاصه و در امتحان، همان صفحات حتی بعضی از سوالات نشان دار می شود. به این چند صفحه نیز قانع نمی شوند بلکه در امتحانات امثال ریاضی و زبان عملا جواب سوالات توسط مسئولین مربوطه به دانش آموزان القاء می شود و آنهایی که حتی وقت و حوصله خواندن چند صفحه را نداشته باشند اصل یا کپی کوچک شده آنرا به سر جلسه امتحان می آورند و در جلوی چشم مراقبان صوری، ثبت را برابر سند می کنند و نمره می گیرند. در ضمن ناظران امتحانی که از طرف ادارات آموزش و پرورش اعزام می شوند قادر به جلوگیری از تخلفات نیستند.
افرادی که صاحب امتیاز مدارس هستند در پایان هر ترم مبالغ هنگفتی را بدون هیچ هزینه ای بدست می آورند و حاصل زحمت آنها مدرک فروشی به شیوه مدرن است و دیگر غصه بی سوادی جوانان جامعه و بی ارزش کردن علم و دانش را ندارند و نان جاعلان مدرک تحصیلی را هم آجر کرده اند و کسی به سراغ آنها نمی روند زیرا با اندک مبلغ و با کوتاهترین زمان بدون اضطراب صاحب مدرک می شوند که از نوع هاوایی و ماست ریخ است و در آینده نزدیک تمام مدارس شبانه و روزانه توسط این فاتحان مخملی فتح و خیال آموزش وپرورش از کسری بودجه و استخدام حق التدریس ها راحت می شود.

احمد حسین زاده
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید