پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ورود و دخالت بی‌اجازه به حریم و فضای ذهنی دیگران مـمـنـوع


ورود و دخالت بی‌اجازه به حریم و فضای ذهنی دیگران مـمـنـوع
ما به عنوان یک وجود مستقل باید بتوانیم کنترل فضای ذهنی خود را به دست گیریم و همچنین از ورود و دخالت بی‌اجازه به حریم و فضای ذهنی دیگران پرهیز کنیم.
ذهن ما اغلب در حال پرسه زدن در خاطرات گذشته یا در نگرانی‌های آینده است یا در حال تجزیه تحلیل مسائل مختلف یا فکر کردن به اشیاء و انسان‌ها، بخصوص هنگام انجام کار‌های روزانه ما در حال فکر کردن به چیزهایی غیر از آنچه که در حال انجامش هستیم، می‌باشیم.
این ما را از فضای ذهنی خودمان دور می‌کند. اگر یک لحظه به خود بیاییم و خود را در فضای کنونی قرار دهیم متوجه خیلی چیز‌ها خواهیم شد. مثلا حواس پنجگانه ما واضح‌تر خواهند شد. متوجه صدا‌ها، حرکت‌ها، رنگ‌ها و حتی متوجه حالات و احساسات جسمانی خود خواهیم شد.
در این حالت که ما در فضای ذهنی خود هستیم، شاید خود را در جایی در درون یا بالای سر حس کنیم. گویی ما مثل یک آدم کوچولو هستیم که در درون سر یک ربات قرار دارد و آن را کنترل می‌کند.
در این صورت می‌توان گفت ما در اکنون و در اینجا زندگی می‌کنیم و لحظه حال را به تمامی ‌تجربه می‌کنیم. ( البته هر کس لحظه حال را به متناسب با سطح آگاهی خود تجربه می‌کند)
اگر هر کاری مثلا غذا خوردن را با تمرکز کامل انجام دهیم و در هنگام انجام کارها در فضای ذهنی خود باشیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت و انرژی روانی خود را بی دلیل از دست نخواهیم داد.
البته این کاری سخت است و ممکن است ناگهان متوجه شویم که دوباره از فضای ذهنی خود خارج شده‌ایم و به چیزی غیر اینجا و اکنون فکر می‌کرده‌ایم.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید