جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

یک مدیر انگیزه ساز باشید


یک مدیر انگیزه ساز باشید
یک مدیر برای موفقیت خود و سازمانی که در آن خدمت می کند باید در افراد خود ایجاد انگیزه کند. تا افراد در شرایط متفاوت کاری با دلسوزی عمل کنند. در همین راستا نکاتی کاربردی را خدمت مدیران ارجمند عرض می کنیم.
۱) با کارمندان خود به خوبی رفتار کنید.
مدیران باید با زیر دستان خود به بهترین نحو برخورد کنند. و همانطور که حریم ها را حفظ می کند با آنان برخوردی دوستانه داشته باشد. کارمندان همیشه مدیری می خواهند که آنها را با درایت و درک زیر دستان رهبری کند. برای ایجاد چنین حسی کارهای ساده ای می توانید انجام دهید. مثلاً افراد را با اسم کوچک صدا کنید. درباره خانواده آنها صحبت کنید حتی می توانید درباره رضایت آنها از وضعیت زندگی و رفاه بپرسید به طوری که احساس تعلق را در پرسنل خود افزایش دهید.
۲) مانند یک برنده فکر کنید.
یک مدیر باید بتواند با دو موقعیت برخورد کند این دو موقعیت عبارتند از «برد» و «باخت». کاری که باید بکنید این است که در همه شرایط حتی زمانیکه همه چیز علیه شماست مانند یک برنده فکر کنید. لازم است که خود را با همه تجهیزاتی که یک برنده دارد مجهز کنید. همیشه به یاد داشته باشید که برد و باخت در داخل یک سیکل قرار دارند. اگر مدت زیادی است که شکست خورده اید اکنون وقت بردن شماست!
۳) تفاوت ها را دریابید.
کارمندان در یک سازمان با یکدیگر تفاوتهای مختلفی دارند. یک رفتار شما ممکن است برای کارمندی انگیزاننده و برای کارمند دیگر دلسرد کننده باشد. طبیعت افراد را دریابید تا در ایجاد انگیزه در تک تک افراد موفق باشید.
۴) اهداف و پروژه های واقع گرایانه تعریف کنید.
اهداف و پروژه های متوسطی ایجاد کنید. اگر پروژه ای که برای کارمندان تعریف می کنید سخت و دشوار یا بسیار عظیم باشد از همان ابتدا در آنها احساس غیر قابل اجرا بودن را در آنها ایجاد می کنید. هدف شما باید به گونه ای ایجاد یا به اهداف کوچکتر تقسیم شود که از نظر پرسنل انجام شدنی به نظر برسد. بعد از دست یافتن به هدف اکنون پروژه ای کمی بزرگتر تعریف کنید.
۵) از بی انگیزگی جلوگیری کنید.
یکی از وظایف مدیران ایجاد انگیزه برای زیر دستان است. با توجه به شغل مدیر گاهی مجبور می شود افرادی را تنبیه یا جریمه کند. این عمل ممکن است باعث رنجش کارمند شده، که می تواند در کارایی نیروی کار تأثیر منفی بگذارد. بنابراین باید بسیار دقت شود که جریمه و تنبیه به عنوان یک تکنیک کنترلی استفاده می شود و نباید سبب ایجاد بی انگیزگی در نیروی کار شود.
۶) افزایش دستمزد و تغییرات کوچک در کار
برای اینکه افراد را در انجام امور محوله مؤثرتر به کار گیرید روال یکنواخت کار را بشکنید می توانید کمی به وظایف فرد اضافه کنید یا تغییرات کوچکی در سیستم کاری او ایجاد کنید. حتی پیشنهادات بسیار کوچک مدیر می تواند ارزشمند واقع شود. یکی دیگر از کارهایی که می توانید بکنید افزودن دستمزد کارکنان است.
۷) پاداش غیر مالی بدهید.
پاداشهای پولی همیشه کارساز واقع می شود. ولی پاداش های غیر مادی هم به همان اندازه کارساز هستند. یک تشکر کوچک، یک تقدیر نامه، یا چند کلمه ستایش از کارمند می تواند بسیار مفید باشد.
منبع : یاد بگیر دات کام


همچنین مشاهده کنید