پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چگونگی طرح دادخواست نفقه


چگونگی طرح دادخواست نفقه
نفقه عبارت است از تأمین هزینه زندگی زن که شامل خانه، اثاثیه منزل، غذا، لباس، دارو و درمان از زمان عقد دائم می شود و بر عهده مرد است. طبق قانون مدنی، نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خدمتکار در صورت عادت یا احتیاج به علت مریضی، تعیین میزان نفقه بر مبنای شئونات خانوادگی زن، عرف و عادت ساکنان هر منطقه و وضع مالی مرد و در صورت نداشتن توافق زوجین در میزان نفقه، دادگاه میزان نفقه را تعیین می کند.به محض این که عقد ازدواج جاری شد و زوجین زندگی زناشویی خود را آغاز کردند، شوهر مکلف به پرداخت نفقه است و زن در صورتی مستحق دریافت نفقه است که از همسر خود تمکین کند. تمکین به معنای اطاعت زن از شوهر در ادای وظایف زوجیت، حسن معاشرت و سکونت در منزل شوهر است. مرد وظیفه دارد که در حد توانش منزلی مستقل و متناسب با شئونات زن فراهم کند.طبق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند سکنی کند مگر آن که اختیار تعیین منزل به زن داده شود.اگر مردی از پرداخت نفقه به همسرش خودداری کند، زن می تواند از وی شکایت کیفری کند و دادخواست حقوقی به دادگاه ارائه دهد.براساس ماده ۶۴۲ قانون مدنی هر کس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد یا از پرداخت نفقه سایر اشخاص واجب النفقه خودداری کند، دادگاه او را به ۳ ماه و یک روز تا ۵ ماه حبس محکوم می کند.چنان چه زنی بخواهد نفقه روزهای گذشته خود را مطالبه کند، با ارائه دادخواست حقوقی می تواند آن را مطالبه کند.
● چگونگی ارائه دادخواست حقوقی
زن بعد از خرید ۲ نسخه دادخواست، باید دعوای خود را در آن ها قید کند و چون دعوای نفقه مالی است به میزان مبلغ مورد مطالبه، تمبر الصاق و آن را به دادگاه خانواده ارائه کند. وی می تواند در دادخواست خود هزینه دادرسی را مطالبه کند.اگر زنی توان پرداخت هزینه تمبر را نداشته باشد، می تواند ضمن دادخواست مطالبه نفقه، دادخواست اعسار (دادخواست عجز از پرداخت نفقه) را به دادگاه ارائه دهد و شاهدان خود را به دادگاه معرفی کند که در صورت اثبات، از پرداخت هزینه دادرسی معاف می شود.
● پرداخت نفقه بعد از طلاق
در طلاق رجعی در زمان عده (۳ ماه و ۱۰ روز بعد از ثبت طلاق) مرد باید به همسرش نفقه بپردازد و اگر طلاق به لحاظ تمکین نکردن و اطلاعت نکردن زن صادر شده باشد، نفقه ای به وی تعلق نمی گیرد، در طلاق بائن و در فسخ نکاح نیز نفقه ای به زن پرداخت نمی شود. براساس ماده ۱۱۰۹ قانون مدنی نفقه مطلقه رجعیه در زمان عده بر عهده شوهر است مگر این که طلاق در حال نشوز واقع شده باشد، اما اگر عده برای فسخ نکاح یا طلاق بائن باشد، زن حق دریافت نفقه را ندارد مگر در صورت باردار بودن که تا زمان وضع حمل حق نفقه به او تعلق می گیرد.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید