جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

Maserati GranTurismo MC Concept


Maserati GranTurismo MC Concept
داشبورد لوکس گرن توریسمو با نمونه مسابقه ای از جنس فیبر کربن تعویض شده است. هدف سازنده از استفاده فراوان فیبر کربن، پایین آوردن وزن و دمیدن روح اسپورت در قالب خودرو است. از همین رو قسمت اعظمی از اتاق از جنس فیبر کربن ساخته شده از جمله: داشبورد و کنسول مرکزی. صندلی های چهار نفره راحت و لوکس خودرو «مازراتی گرن توریسمو اس» برداشته شده و به جای آنها تنها یک صندلی مسابقه ای از جنس فیبر کربن و با روکش چرم داخل اتاق نصب شده که آرگونومی بسیار خوبی دارد. یکی از نوآوری های جالب توجه که سطح ایمنی این خودرو را بسیار بالا برده است، نصب کمربندهای ایمنی با ۶ نقطه اتصال است که فرد را کاملا بر روی تکیه گاه محکم و اجازه حرکت عرضی را به راننده نمی دهد. میله بندی فرمان با نمونه بلند مسابقه ای تعویض شده و همین امر غربیلک فرمان را کمی به سمت عقب کشانده و سازنده را مجاب به عقب بردن صندلی کرده است.طبق قوانین فدراسیون جهانی اتومبیل، خودروهای شرکت کننده در مسابقات باید بوسیله رول بار ایمن سازی شده باشند از همین رو سازنده بوسیله رول بار اتاق را کاملا ایمن و به شکل یک قفس مستحکم درآورده که احتمال تغییر حالت اتاق در زمان تصادف و آسیب رساندن به راننده را بسیار پایین آورده است. در این نسل از خودروی مسابقه ای، مجموعه پشت فرمان از جمله کیلومتر شمار، صفحه نشان دهنده دور موتور، آمپرها و چراغهای هشدار دهنده، حذف و یک مانیتور «ال سی دی» جایگزین آنها شده که تمام اطلاعات فنی خودرو را به صورت دیجیتال برای راننده به نمایش در می آورد. همانند تمامی خودروهای مسابقه ای، کلیدهای زیاد بر روی کنسول، داشبور و فرمان اسپرت تکمیل کننده بخش داخلی هستند که در این خودرو از آرگونومی بسیار خوبی برخوردار هستند.موتور نصب شده بر روی «گرن توریسمو ام سی کورسی» یک نمونه هشت سیلندر خورجینی با حجم ۴۶۹۱ سی سی است که در زیر کاپوت کشیده جلو به صورت طولی نصب شده است. یک ای سی یو پیشرفته ویژه برای این خودرو تدارک دیده شده است که قدرت موتور این خودروی دوست داشتنی را به ۴۵۰ اسب بخار می رساند. گشتاور خودرو نیز «۳۷۶ ای بی- اف تی» است که در دور «۴۷۵۰ دور بر دقیقه» به چرخ های عقب منتقل می شود. کمپانی مازراتی میزان حداکثر سرعت این خودرو را اعلام نکرده ولی با توجه به قدرت فنی بالا می توان سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را برای آن متصور شد. استفاده از مجموعه اگزوز با لوله هایی با قطر بیشتر و کاتالیزورهای قوی نیز در افزایش قدرت خودرو نقش اساسی داشته است. ۳۲ سوپاپ فرج کاری شده بر روی سر سیلندر خودنمایی می کند که از سیستم متغیر باز و بسیته شدن سوپاپ ها بهره می برد.
این سیستم علاوه بر کنترل بهتر سوخت ورودی و خروجی، باعث کاهش مصرف سوخت نیز می شود. موتور از سیستم خنک سازی با آب، روغن و هوا استفاده می کند. مجموعه انتقال آب مورد بهینه سازی قرار گرفته است. لوله های انتقال آب قطر بیشتری پیدا کرده اند و رادیاتور استاندارد گرن توریسمو اس، با نمونه بزرگتر تعویض شده که به دلیل حجم بیشتر آب گردشی، موتور را بهتر از قبل خنک می کند. مازراتی نسل جدید مخزن سوخت را بر روی این مدل نصب کرده است. مخزن سوخت کاملا از جنس فیبر کربن ساخته شده که وزن بسیار پایینی دارد. استفاده از فیبر کربن در ساخت باک، مقاومت آن را بسیار بالا برده و ضریب مقاومت دیواره داخلی در مقابل خوردگی را بسیار بالا برده است. یک مجموعه کلاچ قدرتمند و مقاوم از جنس فیبر کربن، وظیفه انتقال قدرت به گیربکس دستی منتقل می کند. به احتمال فراوان گیربکس نصب شده بر روی «گرن توریسمو ام سی کورسی» از نوع ۶ سرعته دستی با ضریب دنده های پایین است که بوسیله روغن های مخصوص خنک سازی می شود. طبق گفته سخنگوی کمپانی مازراتی این مدل از گرن توریسمو تنها برای مسابقات اتومبیرانی تجهیز و ساخته شده است. ولی به احتمال فراوان در سال ،۲۰۰۹ به صورت سفارش از قبل مشتری کیت این مدل بر روی گرن توریسمو های معمولی نیز نصب خواهد شد و امکان استفاده از آن در خارج از پیست مهیا خواهد شد.

منبع:www.car۲.tk
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید