جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

رود افشان ، غاری با تالارهای زیبا


رود افشان ، غاری با تالارهای زیبا
تماشای غارها و طی کردن پیچ و خم آنها مثل صعود به قله‌ها، جذابیت خاص خود را دارد. اگر می‌خواهید با زیبایی‌های شگفت‌انگیز غارهای ایران آشنا شوید و مقیم استان تهران یا استان‌های سمنان و مازندران هستید، این کار را با سفر به روستای کوچک رودافشان آغاز کنید تا از آنجا به دیدار غار بزرگ و شگفت‌انگیز رودافشان بروید
رودافشان در زمره غارهایی قرار دارد که دسترسی به آن آسان است و هر کسی که بخواهد، با برنامه‌ریزی می‌تواند به آنجا برود. اگر ساکن تهران هستید، با یک برنامه یکروزه رودافشان را خواهید دید.
اگر از تهران در جاده فیروزکوه به سمت شمال برویم، پس از گذشتن از دوراهی گیلاوند که پیش از این به آن دوراهی دماوند هم می‌گفتند، به روستای جابان و از آنجا به روستای کوچک سیدآباد می‌رسید. از کنار روستا در سمت راست به جاده آسفالته فرعی وارد می‌شوید که در سمت راست آن دره‌ای پر از درخت دیده می‌شود و در عمق دره، رودخانه‌ای جریان دارد.
این جاده شما را به روستای رودافشان می‌رساند که حدود ۱۰۳ کیلومتر با تهران و ۶۰ کیلومتر با فیروزکوه فاصله دارد.
با حدود یک ساعت پیاده‌روی به نزدیکی غار می‌رسید. دهانه غار از پایین پیدا نیست، اما دهانه‌اش بسیار بزرگ است. دهانه غار در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته که حدود ۴۰ متر عرض و ۱۲ متر ارتفاع دارد. غار چند تالار بزرگ دارد.
وقتی از دهانه غار وارد شویم، در سمت راست خود به اولین تالارغار می‌رسیم که حدود ۱۰۰ متر طول و ۲۵ متر ارتفاع دارد. استحکام لایه‌های غار در اینجا زیاد است و اثری از شکستگی نخواهید دید. تالار دوم ابعادی ۵۰ در ۶۰ متر دارد و ارتفاعش بیش از ۲۰ متر است. تالار سوم کمی کوچک‌تر اما بسیار زیباتر است. در این تالار، ستون‌های آهکی و آبشار سنگ‌های شگفت‌انگیزی می‌بینید.
اگر راهمان را ادامه دهیم، به دهلیزی می‌رسیم که در آن دخمه‌ای به ابعاد ۶ در ۴ متر و ارتفاع ۳ متر در انتهایش به چشم می‌خورد. دخمه یک حوضچه آب دارد.
برای این که خوب از غار رودافشان دیدن کنید، به ۳ ساعت وقت نیاز دارید. بهتر است چراغ‌قوه و کلاه ایمنی داشته باشید. برای گردش در غار رودافشان حتما با راهنما این کار را کنید. از آنجا که درون غار گرم است، در فصول مختلف سال می‌توان به آنجا رفت. البته در روزهای برفی یا هنگامی که برف زیاد روی زمین نشسته، از رفتن به رودافشان خودداری کنید؛ چون دسترسی به آن بسیار دشوار و خطرناک می‌شود.

جهانگیر چراتی
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید