پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۸ دسامبر سال ۱۹۴۵ ـ داستان نگاری که حقایق زندگی را منعکس می کرد


۲۸ دسامبر سال ۱۹۴۵ ـ داستان نگاری که حقایق زندگی را منعکس می کرد
تئودور دریزر Theodore Dreiserداستان نویس آمریکایی که فقر را با تمامی وجود خود لمس کرده بود و حقایق زندگی در جامعه این کشور را در داستانهایش منعکس می کرد ۲۸ دسامبر سال ۱۹۴۵ درگذشت. وی داستانهای متعدد نوشت که معروفترین آنها «خواهر کری»، جینی گرهارت، تراژدی آمریکایی، روسیه از نگاه دریزر، درباره خودم و ... هستند.
داستان «خواهر کری» شرح زندگی دختر فقیری است که فقط به خاطر پول با یک ثروتمند سالخورده ازدواج می کند و .... «تراژدی آمریکایی» شرح زندگی مردی است که تلاش کرد از طبقه فقیر خود را بالا بکشد که به اتهام قتل اعدام شد. ضمن این داستان، نویسنده ثابت کرده است که جامعه امریکا به ارتکاب جنایت معتاد شده است .
دریزر که تمایل سوسیالیستی داشت به دعوت دولت مسکو از شوروی دیدن کرد و کتاب «روسیه از نگاه درزیر» را نوشت. «دریزر» در یک خانواده تنگدست در ایالت ایندیانا که دارای ده فرزند بود به دنیا آمده بود و او فرزند نهم این خانواده بود. با وجود این موفق شد در دانشگاه تحصیل کند و روزنامه نگار شود . وی در روزنامه ها حوادث شهری را پوشش می داد که این کار، او را به داستان نویسی کشاند . برای نوشتن کتابهایش به نیویورک رفت و ویراستار یک موسسه نشر کتاب شد تا در آمدی هم برای امرار معاش داشته باشد.
نخستین کتاب او که به دلیل انعکاس فقر، باب ذائقه آمریکاییان نبود در شهر بوستون ممنوع الفروش شده بود.
وی عقیده داشت از آنجا که «داستان» خواننده فراوان دارد و در خاطر می ماند و اندیشه و رفتار را تغییر می دهد بهترین وسیله برای انعکاس واقعیات مخصوصا واقعیات تلخ است تا جامعه، خود را اصلاح کند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید