پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲۹ دسامبر


● ۱۱۵۵: به دستور پاپ یک روحانی مسیحی به نام «آرنولد برسچیا» را که گفته بود یک روحانی از کشیش تا پاپ حق ندارد صاحب مال و منال باشد آتش زدند و باقیمانده جسدش را به رودخانه تیبر که در حاشیه شهر رم جریان دارد افکندند.
● ۱۱۷۰: هنری دوم پادشاه وقت انگلستان پس از این که شنید توماس بکر اسقف اعظم آن کشور ( اسقف کانتربوری ) گفته است که پادشاه حق مداخله در کار او و قضاوت در باره کارهای وی را ندارد چهار تن از افسران گارد خود را مامور قتل اسقف اعظم کرد و آنان وارد کلیسای کانتر بری شدند و بکر را گردن زدند.
● ۱۹۱۱: «سون یات سن» به عنوان نخستین رئیس جمهوری چین اعلام شد که از دو روز بعد پس از رسمیت یافتن، کار خود را در این سمت آغاز کرد.
● ۱۸۱۳: نیروهای انگلیسی در جریان جنگ خود با ایالات متحده شهر« بافالو» در ایالت نیویورک را آتش زدند.
● ۱۹۲۰: دولت یوگوسلاوی فعالیت حزب کمونیست را در آن کشور غیرقانونی کرد . این حزب بعدا از سال ۱۹۴۵ تا سال ۲۰۰۰ بر یوگوسلاوی حکومت کرد.
● ۱۹۳۳: ( ۱۳۱۲ خورشیدی ) ایران دارای کارخانه سیمان شد ( سیمان شهرری).
● ۱۹۴۰: در یک حمله لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) به لندن، در این شهر بیش از سه هزار تن کشته و هزاران تن دیگر مجروح شدند.
● ۱۹۴۹: دولت مجارستان که به دست حزب کمونیست افتاده بود صنایع و کارخانه های این کشور را ملی کرد . در سال ۱۹۸۹ که ورق بر گشت بازماندگان صاحبان این کارخانه ها مدعی استرداد انها شدند.
● ۱۹۵۵: (۱۳۳۴ خورشیدی ) دستگاه قضایی ارتش برای نواب صفوی و هفت تن از اعضای جمعیت فدائیان اسلام کیفرخواست اعدام صادر کرد.
● ۲۰۰۴: ۲۸ دسامبر ۲۰۰۴ دلار بازهم در برابر « یورو » تنزل کرد و تا هر «یورو» یک دلار و ۳۶۴ هزارم دلار پایین آمد و در زوریخ گفته شد که دلار باز هم تنزل خواهد کرد.
● ۱۹۸۷: «یوری روماننکوYuri Romanenko» فضانورد شوروی پس از ۳۲۶ روز اقامت در فضا به زمین بازگشت ولی همزمان، گورباچف با شروع کارهایی که به فروپاشی شوروی منجر شد، این افتخار او را کمرنگ کرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید