جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲ ژانویه


● ۱۷: « پوبلیوس اویدیوس ناسو» شاعر رومی در گذشت.
● ۱۷۳۸: چارلز کورنوالس (لرد ) به دنیا آمد که این نکته از اوست : همین که آماده شوی شلیک کن. درنیمه دوم قرن ۲۰ رهبران احزاب کمونیست هر وقت که فرصتی می یافتند این نکته را به رهبران وقت شوروی یاد آورمی شدند.
● ۱۷۵۷: انگلیسی ها کلکته هند را تصرف کردند.
● ۱۸۴۷: شهر« یربا بوئنا » به سانفرانسیسکو ( کالیفرنیا ) تغییر نام داد.
● ۱۸۹۶: بوئرها ( مهاجران هلندی افریقای جنوبی ) در جنگ«دورن کوپ» نیروهای انگلیسی را شکست دادند. دولتهای مخالف انگلستان در اروپا از جمله آلمان به بوئرها کمک می رسانیدند.
● ۱۹۰۵: ژاپنی ها پس از شکست دادن نیروهای روسیه «پورت آرتور» را تصرف کردند. ناوگان روسیه در این بندر خود را به ژاپنی ها تسلیم کرده بود.
● ۱۹۱۸: « سیژبه باکر» که بر پایه تعالیم مسیح فرضیه نوعی سوسیالیسم تحت عنوان « سوسیالیسم مسیحی » را طراحی کرده بود درگذشت.
● ۱۹۱۹: دورتازه بپاخیزی ایرلندی ها بر ضد اشغال و سلطه انگلیسی ها آغاز شد.ایرلندیها به قیام خود موقتا به سبب آغاز جنگ جهانی اول پایان داده بودند.
● ۱۹۴۲: نیروهای امپراتوری ژاپن شهر مانیل در فیلیپین را تصرف کردند.
● ۱۹۵۳: ( دیماه ۱۳۳۲ ) محکمه تجدید نظر هم متهمان به ربودن و قتل افشار توس رئیس شهربانی در دوران حکومت دکتر مصدق را با وجود اعترافهایی که کرده بودند تبرئه کرد!!!.
● ۱۹۵۶: کمونیستها و سوسیالیستها اکثریت را در پارلمان فرانسه به دست آوردند و اول فوریه ( ۴ هفته بعد ) گی موله سوسیالیست را نخست وزیر فرانسه کردند.
● ۱۹۵۸: برای کمک به تامین آب مصرفی تهران با ساختن سد لار و لتیان موافقت شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید