جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بخور بگیریم و جوشانده بخوریم


بخور بگیریم و جوشانده بخوریم
این روزها بیشتر ما نوع جدیدی از ویروس سرما خوردگی را تجربه می کنیم که نشانه های آن بدین قرار است: سرفه های پیاپی، آبریزش بینی، سرگیجه و... و از همه بدتر تودماغی شدن صدا در محل کار و این توجیه پزشک معالج که دست کم دو هفته گرفتار این ویروس جدید الورود خواهید بود، بنابراین گریزی نیست. در عین حال که قرص ها و شربت های شیمیایی را می خورید و احیانا درد آمپول های چرک خشک کن را تحمل می کنید بهتر است درمان را با گیاهان دارویی توام کنید.
▪ بخور بدهید: از آنجا که منابع گرمازا به ویژه نوع متمرکز آن مانند شومینه و بخاری هوای اتاق را خشک می کنند، بهتر است همواره یک کاسه یا کتری بر روی اجاق گاز یا بخاری بگذارید و چنان چه چند قطره اوکالیپتوس هم در آن بریزید و سرتان را روی آن بگیرید، به رفع گرفتگی و خشکی مخاط بینی و سرفه تان کمک شایانی کرده اید، بیشتر ما برای بخور گرفتن بلافاصله به یاد اوکالیپتوس می افتیم اما متخصصان گیاهان دارویی چند گیاه دیگر را به همین منظور معرفی می کنند.
۲) آویشن و گل بنفشه: کافی است به میزان مساوی از هر دو در آب بجوشانید و پس از بخور گرفتن از آن باقیمانده محلول را پس از صاف کردن بنوشید.
۳) مخلوط ریحان و پونه خشک هم نتیجه بخش است (برای این کار از ریسمان بنفش استفاده کنید.)
۴) بخور مخلوط پرسیاوشان، آویشن و ریحان (به یک نسبت از هر کدام) نیز بسیار مفید است و جوشانده خوراکی این هر سه از قدیم معمول بوده است.
۵) برای از بین بردن خارش گلو ، مکیدن چند عدد میخک افاقه می کند
۶) چنان چه می خواهید دیگر اعضای خانواده به درد شما گرفتار نشوند، روزی چند بار یک لیوان آب جوشیده داغ و یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیموترش را با هم مخلوط کرده و بخورید.
مهم ترین سبزی توصیه شده در این فصل شلغم خام پخته است.
الف) می توانید شلغم را پوست بکنید و به صورت خام بر روی سالاد رنده کرده و میل کنید.
ب) عصاره شلغم تهیه کنید روش کار بسیار ساده است: شلغم را بشویید و بدون آن که پوستش را بکنید قسمت بالای آن را با چاقو به شکل افقی برش بزنید. کمی از داخل شلغم را با قاشق مرباخوری گود کرده و سپس با شکر پر کنید. سپس قسمت بریده شده را مانند در روی شلغم بگذارید. این کار را با چند شلغم انجام دهید و آنها را درون کاسه ای کنار هم بچینید و از شب تا صبح درون یخچال بگذارید. پس از آن هنگامی که در هر یک از شلغم ها را باز کنید، با محلول آب شلغم و شکر روبه رو می شوید این شربت عصاره شلغم است. به این ترتیب شما می توانید روزی چند بار از این عصاره استفاده کنید.

رها سادات
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید